FORUM PTT -

HYDEPARK - Stacje macierzyste

Jodła0104 - 03-12-2017, 10:22
: Temat postu: Stacje macierzyste
Witam,

Przede wszystkim mam nadzieję, że dział dobry bo nie byłem pewien. Do rzeczy: informacja o stacji macierzystej loka/wagonu ma większe znaczenie dla kogoś kto chce upolować na zdjęcia jeden konkretny egzemplarz? Zdaję sobie sprawę z istnienia obiegów i tego czym są, ale nie jestem pewien w jakim czasie taki obieg się średnio "zamyka". Czy może nie ma zasady i jedyny sposób to zapuszczać korzenie w peron z aparatem w ręku?

Pytanie może się wydać nieziemsko głupie, ale kolej ogarniam na poziomie bardzo podstawowym. Wystarczającym, żeby nie narzekać np na parę/kilkanaście minut opóźnienia pociągu, mam nadzieję, że wiadomo co mam na myśli ;)
pietrek - 03-12-2017, 10:42
:
Witam.
Przede wszystkim to wskazanym by był doprecyzować o jakie wagony chodzi - towarowe czy osobowe? Różnica podstawowa to taka że wagony osobowe zwykle chodzą według obiegów, chyba że nastąpi jakaś konieczność wyższa i albo wagon wylatuje z obiegu, albo na jakiś czas wchodzi w obieg innego wagonu.
W przypadku wagonów towarowych jest dużo więcej możliwości i kombinacji:
Wagony prywatne i wynajęte zwykle chodzą według obiegów bo właściciel chce aby one zarabiały, w przypadku Cargo - czyli narodowego przewoźnika może być różnie bo poza obiegami część wagonów (zwłaszcza RIV) może być odstawiona na zapas (jak potrzeba to rewident chodzi i wybiera pod konkretnego klienta wagon). A czasami w drodze powrotnej do st. macierzystej wagon jest przekierowywany pod załadunek. I obieg bierze w łeb.
To tak tylko w telegraficznym skrócie.
Jodła0104 - 03-12-2017, 12:09
:
Chodzi mi przede wszystkim o lokomotywy i wagony pasażerskie (po modernie, więc konkretne rozpoznawalne nawet dla laika jak ja egzemplarze, które widuję od czasu do czasu podczas podróży pociągiem).
Jamal - 03-12-2017, 13:47
:
Stacja macierzysta w przypadku twego pytania nie ma większego znaczenia. Musisz znać plan na dany obieg. Dla przykładu ten sam skład może jechać w poniedziałek z Wawy do Bielska, z Bielska do Wawy, we wtorek z Wawy do Olsztyna, z Olsztyna do Wawy, a od środy wraca na Bielsko... Trzeba znać plany. Dodatkowo: zawsze w Wawie rewident dokładnie sprawdza wagon i jak jest uszkodzony (jakaś większa awaria), to wagon idzie w krzaki i zastępuje się go innym dostępnym. Do tego wagony mają swoje plany utrzymania związane z myciem okresowym (zewnątrz, wewnątrz), do tego rewizje i mniejsze przeglądy P2, czy P3. Jeśli widziałeś dany wagon w pewnej relacji, to z dużym prawdopodobieństwem znów go zobaczysz na tym samym pociągu, chyba, że wyskoczy któraś z powyższych wspomnianych przeze mnie rzeczy.
Co do lokomotyw, to jeszcze rzadziej jesteś w stanie spotkać konkretny numer lokomotywy na konkretnym pociągu, bo lokomotywy są bardziej uniwersalne (nie tak jak wagony, gdzie jest okreslony typ miejsc siedzących, etc) i mogą kursować, gdzie akurat są potrzebne - oczwyiście one również mają swoje obiegi, ale znacznie łatwiej jest manipulować tymi obiegami lokomotyw, niż wagonów pasażerskich.
Jodła0104 - 03-12-2017, 13:49
:
Rozumiem, dzięki za informacje!