FORUM PTT -

KOLEJ - Wagony BHP - będziecie z nimi tęsknić ?

UAZ - 01-02-2015, 23:17
:
Bipy, o tak, to było coś pięknego...

Pamiętam jak za małego dzieciaka widywałem w Wolsztynie notorycznie Oelki z czteroczłonowymi Bipami na kursach poznańskich, to było coś pięknego, niestety, to se ne vrati...

Osobiście piętrusem miałem okazję jechać tylko raz, i to jak na ironię zeszłego lata, na Ostbahnie, składem prowadzonym przez fiata, poemat... ;-)
kamil300-00 - 19-04-2015, 21:15
: Temat postu: bipy/bonazy
my robiliśmy w Chojnicach akurat w wagonach typu:120A ogrzewanie wszystko nasza robota było tylko nas 4 i w jeden miesiąc zrobiliśmy 7 bonaz a potem już nie było czasu po służby na turze i tak do teraz
Kamil - 19-04-2015, 21:27
:
W odstawkę idą też bonanzy z systemem ogrzewania Webasto?
patrosmk - 19-04-2015, 22:36
:
6 Bonanz z Chojnic jest sprawnych przez dłuższy czas i mają system ogrzewania WEBASTO, a pozostałe z ok.13 ma świadectwo dopuszczenia do lipca, także w tym roku w sezon letni na pomorskie szlaki wyjedzie tylko 6 bonanz, chyba że wystąpią do UTK o przedłużenie ale to można tylko o max. 3 miesiące dłużej. Niestety era Bonanz i Bip zbliża się ku końcowi i trzeba się z tym pogodzić....
kamil300-00 - 25-04-2015, 15:11
: Temat postu: Bipy 4 sekcyjne
niestety to jest potwierdzone , że bipy będą cięte w tym roku świadczy o tym że drzwi są w nich już przyspawane i za Chiny się ich nie otworzy
kilanziom - 25-04-2015, 15:17
:
To to akurat o niczym nie świadczy. Zaspawane drzwi są po to, żeby złodziejstwo nie wyniosło wszystkiego co się da i są jedynie prewencyjnym zabezpieczeniem.

Schyłek eksploatacji zespołów wiąże się z ich ogólnym wysokim stopniem zużycia. Newralgicznym punktem są ramy, które na chwile obecną mają już dość posuniętą korozję i co roku spece z PR głowią się, czy korozja ta jeszcze pozwala na jakąkolwiek eksploatację, czy nie. Niestety stanie pod chmurką przez większość roku nie pomaga w tym procesie. Wagon żeby nie gnił musi jeździć.

PR co roku ma problem jak lato się zbliża, bo zespoły z przyczyn technicznych trzeba już wycofać, ale prawda jest taka, że nie bardzo da się je czymkolwiek zastąpić. Żeby osiągnąć pojemność taką jak 4-członowy zespół, pomorski PR musiałby zestawić skład złożony z 2/3 swoich wolnych w danej chwili szynobusów...
UAZ - 25-04-2015, 16:46
:
Jakiś czas temu pojawiła się opcja transportu jednej z bip do Wolsztyna, miała jeździć na TurKolach i WolTurach. Na dniach okazało się jednak że z tych planów nici, tak więc kasacja ich jest wysoce prawopodobna...
Pawel_15 - 25-04-2015, 22:19
:
Pomorski PR będzie miał zaraz kolejny problem dotyczący linii Helskiej. O ile bipy można było zastępować bonanzami to czym teraz zastąpić bonanzy? Szynobusów u nas na styk, chyba że gdzieś zabiorą te lepsze żeby gdzie indziej wcisnąć SN81 czy SA104 :)
Wujek 082 - 25-04-2015, 22:26
:
Wypożyczą węglarki od Cargo i cysterny od Lotosu :)
patrosmk - 26-04-2015, 23:33
:
To może czas aby dyrektor ZPR w Gdyni p. Labuda odstąpił stanowiska dyrektora? Bo odkąd on jest dyrektorem to w wakacje częściej gnieździć się można w SA137/8 niż w składach klasycznych....
zolwik - 27-04-2015, 01:58
:
a czy ty myślisz, że to wszystko jest takie hop siup? trzeba pozanać od wewnatrz cały mechanizm funkcjonowania takiej firmy i dopiero sie wypowiadać
Wujek 082 - 27-04-2015, 07:27
:
Nie znam szefa gdyńskich PRów, ani ichniej strategii, ale trudno raczej winić kogoś za to, że rozlatujące się wagony, które lada chwila zostaną wycofane z eksploatacji decyzją odgórną, co raz rzadziej pojawiają się na szlaku. Nie wiem też co sobie wyobrażają twardogłowi mikole, ale mówimy przecież o ilostanie tych wagonów w sile bodaj 4 sztuk (120A) i 4 zespołów (dwa dwuczłony oraz dwa czteroczłony) w skali kraju! Zresztą z bipami to nic nie wiadomo, bo tyle było w ubiegłym roku, do dzisiaj mogli coś skreślić.

Prędzej uznałbym za dyskusyjną decyzję (kogokolwiek by ona nie była) o nie przekazywaniu na sezon wagonów z innych zakładów. Kilka G89/90 oraz różnych odmian 111A pewnie by nie zaszkodziło. No ale nie znam sprawy od wewnątrz, więc trudno wywnioskować co powoduje taki stan rzeczy.
D_M - 27-04-2015, 10:59
:
Niestety czas Bip już minął.
Zawsze jak bywam na Półwyspie Helskim zastanawia mnie dlaczego tam nie jeżdzą bohuny.
W Chojnicach były Bdhpumn, więc nie wiem dlaczego Pomorski oddział Przewozów Regionalnych ich nie używa na lini do Helu, szczególnie w sezonie wakacyjnym. Może bohuny są za długie na D29-213 :-P
W ubiegłym roku można było zobaczyć na 213 takie obrazki: http://rail.phototrans.eu...EWAG_221M_.html :lol:
rysztur - 27-04-2015, 21:29
:
Koniec pewnej epoki:


kilanziom - 27-04-2015, 22:03
:
Cytat:
Niestety czas Bip już minął.
Zawsze jak bywam na Półwyspie Helskim zastanawia mnie dlaczego tam nie jeżdzą bohuny.
W Chojnicach były Bdhpumn, więc nie wiem dlaczego Pomorski oddział Przewozów Regionalnych ich nie używa na lini do Helu, szczególnie w sezonie wakacyjnym. Może bohuny są za długie na D29-213 :-P
W ubiegłym roku można było zobaczyć na 213 takie obrazki:


Ani to ani to, a przynajmniej nie zupełnie. Wagony piętrowe typu Görlitz88 / Görlitz89 (bohuny) pojawiały się na linii helskiej parę lat temu, nawet jechał taki dość dziwny zestaw szynobus-bohun-szynobus. Jeździły też z wagonami bagażowymi 209C z SP32 na czele:

http://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=18604

A druga rzecz, o ile zespoły piętrowe się kończą, tak wagony piętrowe kończą się równie szybko. Do 2012 r. istniało około 145-150 wagonów z pierwotnej dostawy 160 szt. Kolejne 3 lata zmieniły ten obraz dość diametralnie - na chodzie pozostaje około 24-26 wagonów z 30 które przed 2005 r. przeszły NG, a pozostałe skreślono, skasowano, lub oczekują kasacji. To pewien paradoks, zważywszy, że były to jedne z młodszych wagonów na dawnym PKP.
pietrek - 27-04-2015, 22:33
:
Należy wspomnieć o jeszcze jednym - chyba najdotkliwszym aspekcie użytkowania taboru czyli przeglądów i napraw rewizyjnych czy głównych. To są naprawdę nie małe kwoty a przebiegi między naprawami wagon potrafił zrobić nawet w ciągu 6 - miesięcy.
W szczytowym okresie prosperity przewozów pasażerskich oczywiście.
W tej chwili tak wagony piętrowe jak i klasy są głównie używane w inerregiach, a przejechane kilometry są pewnie skrupulatnie liczone i oszczędzane.
Cały czas trwają rozmowy czy remontować to co jest; czy kupować nowe; jakie kwoty można na to przeznaczyć; co jest tańsze w eksploatacji i ile można użytkować bez napraw i przeglądów.
A tak na marginesie UTK potrafił odstawić EZT z ruchu na nie sprawne drzwi bo po ich zamknięciu na stacji początkowej została szpara szerokości 20cm. (to nie pomyłka), które po chwili się domknęły.
Aikozann - 28-04-2015, 00:09
:
kilanziom napisał/a:
Do 2012 r. istniało około 145-150 wagonów z pierwotnej dostawy 160 szt. Kolejne 3 lata zmieniły ten obraz dość diametralnie - na chodzie pozostaje około 24-26 wagonów z 30 które przed 2005 r. przeszły NG, a pozostałe skreślono, skasowano, lub oczekują kasacji.

Yyyy, tzn. rozumiem że chodziło o 2015 r. (a nie 2005 r.)...
zolwik - 28-04-2015, 00:21
:
nie. chodzi oto ze przed 2005 zostały wykonane NG na 30 wagonach. i z tej 30 jest na chodzie 24-26 wagonów
Wujek 082 - 28-04-2015, 07:28
:
Piotr po prostu miał na myśli moment, w którym Bdhpumn zamienili w Bmnopux, zmieniając okna na wklejane prostokątne i dając nowe pokrycia siedzeń. Bardzo trudno coś takiego nazwać modernizacją, więc został użyty termin NG. Poczytajcie trochę ludzie, to można znaleźć nawet na wikipedii.
Aikozann - 28-04-2015, 10:40
:
Wujek 082 napisał/a:
Piotr po prostu miał na myśli moment, w którym Bdhpumn zamienili w Bmnopux

Ale z tego co wiem zmiana Bdhpumn > Bmnopux to jest raczej 2008-2009 rok.
ryszard - 28-04-2015, 13:16
:
Zrobione dzisiaj o 11:00 w Opolu, znaczy jeszcze są użytkowane.
Wujek 082 - 28-04-2015, 14:02
:
Cytat:
na chodzie pozostaje około 24-26 wagonów z 30 które przed 2005 r. przeszły NG

zolwik - 28-04-2015, 14:16
:
ryszard napisał/a:
Zrobione dzisiaj o 11:00 w Opolu, znaczy jeszcze są użytkowane.


Ten wagonik stoi tam co najmniej od wczoraj. widać musiał zostać wyłączony
kilanziom - 28-04-2015, 20:54
:
Wujek:
Cytat:
Piotr po prostu miał na myśli moment, w którym Bdhpumn zamienili w Bmnopux, zmieniając okna na wklejane prostokątne i dając nowe pokrycia siedzeń. Bardzo trudno coś takiego nazwać modernizacją, więc został użyty termin NG. Poczytajcie trochę ludzie, to można znaleźć nawet na wikipedii.


Aikozann:
Cytat:

Ale z tego co wiem zmiana Bdhpumn > Bmnopux to jest raczej 2008-2009 rok.


Trochę tak, trochę nie. Jeśli dobrze pamiętam, w latach 2003-2005 w zakładach ZNTK Bydgoszcz (PESA) przeprowadzono naprawy główne 30 wagonów piętrowych typu Görlitz88 / Görlitz89. Naprawy główne - czyli rozebrano wagon na czynniki pierwsze i przywrócono mu (przynajmniej w teorii) stan fabrycznej nowości. Ponieważ PESA usiłowała gonić ówczesne standardy, wiele komponentów wymieniono mniej lub bardziej szczęśliwie na inne, niż zastosowane w 1988/1989 r. w Görlitz. Wymieniono np. okna, drzwi, wykończenie, drzwi czołowe i liczne inne detale. Naprawy przeszło 30 wagonów.

Wraz z pojawieniem się instytucji UTK w Polsce z wolna zaostrzać zaczęto rygory przestrzegania przepisów dot. eksploatacji taboru. Słowem: coraz ciężej było coś przepuścić, przymknąć oko itp. - jednocześnie coraz ostrzej trzymano się, że jak przepis coś mówi, to ma tak być, a to odbiło się na długości życia wagonów. Piętrowym G88/G89 około 2008-2009 r. stuknęło 20 lat od wyprodukowania, a w 2013-2014 okrągłe ćwierćwiecze, co w świetle przepisów było graniczną możliwością ich eksploatacji bez naprawy głównej. I w ten sposób jedynie 30 wagonów, które do 2005 zostały poddane NG pozostało w eksploatacji, pozostałe z uwagi na kondycję finansową PR zostały właściwie skazane na śmierć. Z wspomnianej 30-ki kilka sztuk nie jeździ z uwagi na awarie i inne uszkodzenia.
kamil300-00 - 29-04-2015, 22:24
:
TurKol nie dostanie bip bo jak wspominają z ich planów nici także bipy na turze i na Helską obecny stan na 29.04.15 narazie tylko jeden zestaw bhp dostał dodatkowe 2 lata rewizji