Pomógł: 54 razy Wiek: 26 Dołączył: 28 Sie 2009 Posty: 1617 Skąd: Kargowa/Wolsztyn
Wysłany: 01-02-2015, 23:17
Bipy, o tak, to było coś pięknego...
Pamiętam jak za małego dzieciaka widywałem w Wolsztynie notorycznie Oelki z czteroczłonowymi Bipami na kursach poznańskich, to było coś pięknego, niestety, to se ne vrati...
Osobiście piętrusem miałem okazję jechać tylko raz, i to jak na ironię zeszłego lata, na Ostbahnie, składem prowadzonym przez fiata, poemat...
my robiliśmy w Chojnicach akurat w wagonach typu:120A ogrzewanie wszystko nasza robota było tylko nas 4 i w jeden miesiąc zrobiliśmy 7 bonaz a potem już nie było czasu po służby na turze i tak do teraz
6 Bonanz z Chojnic jest sprawnych przez dłuższy czas i mają system ogrzewania WEBASTO, a pozostałe z ok.13 ma świadectwo dopuszczenia do lipca, także w tym roku w sezon letni na pomorskie szlaki wyjedzie tylko 6 bonanz, chyba że wystąpią do UTK o przedłużenie ale to można tylko o max. 3 miesiące dłużej. Niestety era Bonanz i Bip zbliża się ku końcowi i trzeba się z tym pogodzić....
_________________ "Jedna wiara, jeden klub, Real Madryt aż po grób"
Pomógł: 105 razy Wiek: 39 Dołączył: 19 Lut 2008 Posty: 5151 Skąd: Warszawa
Wysłany: 25-04-2015, 14:17
To to akurat o niczym nie świadczy. Zaspawane drzwi są po to, żeby złodziejstwo nie wyniosło wszystkiego co się da i są jedynie prewencyjnym zabezpieczeniem.
Schyłek eksploatacji zespołów wiąże się z ich ogólnym wysokim stopniem zużycia. Newralgicznym punktem są ramy, które na chwile obecną mają już dość posuniętą korozję i co roku spece z PR głowią się, czy korozja ta jeszcze pozwala na jakąkolwiek eksploatację, czy nie. Niestety stanie pod chmurką przez większość roku nie pomaga w tym procesie. Wagon żeby nie gnił musi jeździć.
PR co roku ma problem jak lato się zbliża, bo zespoły z przyczyn technicznych trzeba już wycofać, ale prawda jest taka, że nie bardzo da się je czymkolwiek zastąpić. Żeby osiągnąć pojemność taką jak 4-członowy zespół, pomorski PR musiałby zestawić skład złożony z 2/3 swoich wolnych w danej chwili szynobusów...
Pomógł: 54 razy Wiek: 26 Dołączył: 28 Sie 2009 Posty: 1617 Skąd: Kargowa/Wolsztyn
Wysłany: 25-04-2015, 15:46
Jakiś czas temu pojawiła się opcja transportu jednej z bip do Wolsztyna, miała jeździć na TurKolach i WolTurach. Na dniach okazało się jednak że z tych planów nici, tak więc kasacja ich jest wysoce prawopodobna...
Pomógł: 68 razy Wiek: 34 Dołączył: 30 Maj 2009 Posty: 2114 Skąd: Espenkrug/Bonk
Wysłany: 25-04-2015, 21:19
Pomorski PR będzie miał zaraz kolejny problem dotyczący linii Helskiej. O ile bipy można było zastępować bonanzami to czym teraz zastąpić bonanzy? Szynobusów u nas na styk, chyba że gdzieś zabiorą te lepsze żeby gdzie indziej wcisnąć SN81 czy SA104 :)
To może czas aby dyrektor ZPR w Gdyni p. Labuda odstąpił stanowiska dyrektora? Bo odkąd on jest dyrektorem to w wakacje częściej gnieździć się można w SA137/8 niż w składach klasycznych....
_________________ "Jedna wiara, jeden klub, Real Madryt aż po grób"
Pomógł: 98 razy Wiek: 35 Dołączył: 04 Cze 2009 Posty: 2250 Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 27-04-2015, 06:27
Nie znam szefa gdyńskich PRów, ani ichniej strategii, ale trudno raczej winić kogoś za to, że rozlatujące się wagony, które lada chwila zostaną wycofane z eksploatacji decyzją odgórną, co raz rzadziej pojawiają się na szlaku. Nie wiem też co sobie wyobrażają twardogłowi mikole, ale mówimy przecież o ilostanie tych wagonów w sile bodaj 4 sztuk (120A) i 4 zespołów (dwa dwuczłony oraz dwa czteroczłony) w skali kraju! Zresztą z bipami to nic nie wiadomo, bo tyle było w ubiegłym roku, do dzisiaj mogli coś skreślić.
Prędzej uznałbym za dyskusyjną decyzję (kogokolwiek by ona nie była) o nie przekazywaniu na sezon wagonów z innych zakładów. Kilka G89/90 oraz różnych odmian 111A pewnie by nie zaszkodziło. No ale nie znam sprawy od wewnątrz, więc trudno wywnioskować co powoduje taki stan rzeczy.
Niestety czas Bip już minął.
Zawsze jak bywam na Półwyspie Helskim zastanawia mnie dlaczego tam nie jeżdzą bohuny.
W Chojnicach były Bdhpumn, więc nie wiem dlaczego Pomorski oddział Przewozów Regionalnych ich nie używa na lini do Helu, szczególnie w sezonie wakacyjnym. Może bohuny są za długie na D29-213
W ubiegłym roku można było zobaczyć na 213 takie obrazki: http://rail.phototrans.eu...EWAG_221M_.html
_________________ TRS2006 EK build 3092, TC 3323, TS2010 49933, TS12 49922
Mapka Kaczyce-Manowce dostępna w archiwum TrainzMaps
Pomógł: 105 razy Wiek: 39 Dołączył: 19 Lut 2008 Posty: 5151 Skąd: Warszawa
Wysłany: 27-04-2015, 21:03
Cytat:
Niestety czas Bip już minął.
Zawsze jak bywam na Półwyspie Helskim zastanawia mnie dlaczego tam nie jeżdzą bohuny.
W Chojnicach były Bdhpumn, więc nie wiem dlaczego Pomorski oddział Przewozów Regionalnych ich nie używa na lini do Helu, szczególnie w sezonie wakacyjnym. Może bohuny są za długie na D29-213 :-P
W ubiegłym roku można było zobaczyć na 213 takie obrazki:
Ani to ani to, a przynajmniej nie zupełnie. Wagony piętrowe typu Görlitz88 / Görlitz89 (bohuny) pojawiały się na linii helskiej parę lat temu, nawet jechał taki dość dziwny zestaw szynobus-bohun-szynobus. Jeździły też z wagonami bagażowymi 209C z SP32 na czele:
A druga rzecz, o ile zespoły piętrowe się kończą, tak wagony piętrowe kończą się równie szybko. Do 2012 r. istniało około 145-150 wagonów z pierwotnej dostawy 160 szt. Kolejne 3 lata zmieniły ten obraz dość diametralnie - na chodzie pozostaje około 24-26 wagonów z 30 które przed 2005 r. przeszły NG, a pozostałe skreślono, skasowano, lub oczekują kasacji. To pewien paradoks, zważywszy, że były to jedne z młodszych wagonów na dawnym PKP.
Należy wspomnieć o jeszcze jednym - chyba najdotkliwszym aspekcie użytkowania taboru czyli przeglądów i napraw rewizyjnych czy głównych. To są naprawdę nie małe kwoty a przebiegi między naprawami wagon potrafił zrobić nawet w ciągu 6 - miesięcy.
W szczytowym okresie prosperity przewozów pasażerskich oczywiście.
W tej chwili tak wagony piętrowe jak i klasy są głównie używane w inerregiach, a przejechane kilometry są pewnie skrupulatnie liczone i oszczędzane.
Cały czas trwają rozmowy czy remontować to co jest; czy kupować nowe; jakie kwoty można na to przeznaczyć; co jest tańsze w eksploatacji i ile można użytkować bez napraw i przeglądów.
A tak na marginesie UTK potrafił odstawić EZT z ruchu na nie sprawne drzwi bo po ich zamknięciu na stacji początkowej została szpara szerokości 20cm. (to nie pomyłka), które po chwili się domknęły.
Pomógł: 50 razy Wiek: 33 Dołączył: 20 Sie 2010 Posty: 894 Skąd: Sierpc
Wysłany: 27-04-2015, 23:09
kilanziom napisał/a:
Do 2012 r. istniało około 145-150 wagonów z pierwotnej dostawy 160 szt. Kolejne 3 lata zmieniły ten obraz dość diametralnie - na chodzie pozostaje około 24-26 wagonów z 30 które przed 2005 r. przeszły NG, a pozostałe skreślono, skasowano, lub oczekują kasacji.
Yyyy, tzn. rozumiem że chodziło o 2015 r. (a nie 2005 r.)...
Pomógł: 98 razy Wiek: 35 Dołączył: 04 Cze 2009 Posty: 2250 Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 28-04-2015, 06:28
Piotr po prostu miał na myśli moment, w którym Bdhpumn zamienili w Bmnopux, zmieniając okna na wklejane prostokątne i dając nowe pokrycia siedzeń. Bardzo trudno coś takiego nazwać modernizacją, więc został użyty termin NG. Poczytajcie trochę ludzie, to można znaleźć nawet na wikipedii.
Pomógł: 105 razy Wiek: 39 Dołączył: 19 Lut 2008 Posty: 5151 Skąd: Warszawa
Wysłany: 28-04-2015, 19:54
Wujek:
Cytat:
Piotr po prostu miał na myśli moment, w którym Bdhpumn zamienili w Bmnopux, zmieniając okna na wklejane prostokątne i dając nowe pokrycia siedzeń. Bardzo trudno coś takiego nazwać modernizacją, więc został użyty termin NG. Poczytajcie trochę ludzie, to można znaleźć nawet na wikipedii.
Aikozann:
Cytat:
Ale z tego co wiem zmiana Bdhpumn > Bmnopux to jest raczej 2008-2009 rok.
Trochę tak, trochę nie. Jeśli dobrze pamiętam, w latach 2003-2005 w zakładach ZNTK Bydgoszcz (PESA) przeprowadzono naprawy główne 30 wagonów piętrowych typu Görlitz88 / Görlitz89. Naprawy główne - czyli rozebrano wagon na czynniki pierwsze i przywrócono mu (przynajmniej w teorii) stan fabrycznej nowości. Ponieważ PESA usiłowała gonić ówczesne standardy, wiele komponentów wymieniono mniej lub bardziej szczęśliwie na inne, niż zastosowane w 1988/1989 r. w Görlitz. Wymieniono np. okna, drzwi, wykończenie, drzwi czołowe i liczne inne detale. Naprawy przeszło 30 wagonów.
Wraz z pojawieniem się instytucji UTK w Polsce z wolna zaostrzać zaczęto rygory przestrzegania przepisów dot. eksploatacji taboru. Słowem: coraz ciężej było coś przepuścić, przymknąć oko itp. - jednocześnie coraz ostrzej trzymano się, że jak przepis coś mówi, to ma tak być, a to odbiło się na długości życia wagonów. Piętrowym G88/G89 około 2008-2009 r. stuknęło 20 lat od wyprodukowania, a w 2013-2014 okrągłe ćwierćwiecze, co w świetle przepisów było graniczną możliwością ich eksploatacji bez naprawy głównej. I w ten sposób jedynie 30 wagonów, które do 2005 zostały poddane NG pozostało w eksploatacji, pozostałe z uwagi na kondycję finansową PR zostały właściwie skazane na śmierć. Z wspomnianej 30-ki kilka sztuk nie jeździ z uwagi na awarie i inne uszkodzenia.
TurKol nie dostanie bip bo jak wspominają z ich planów nici także bipy na turze i na Helską obecny stan na 29.04.15 narazie tylko jeden zestaw bhp dostał dodatkowe 2 lata rewizji
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach