FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Korsze - Ełk - Olecko
Autor Wiadomość
Pawel_15 
znawca
Stacja Bąk



Pomógł: 56 razy
Wiek: 28
Dołączył: 30 Maj 2009
Posty: 1761
Skąd: Bąk (Bk, Bk1)
Wysłany: 04-12-2017, 08:47   

Cytat:
W pierwszych minutach Pawle widać całe gotowe infrastrukturalnie Korsze ;-)

Wobec tego przy dobrych wiatrach na święta będziesz w Korszach :P
A wracając na ziemię... mając gotowa infrastrukturę kolejową samo otoczenie to tak naprawdę pryszcz i to dość przyjemny w realizacji że się tak wyrażę :)
 
 
 
Jamal 
znawca
Mapotwórca



Pomógł: 21 razy
Wiek: 38
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 1796
Skąd: Zabrze
Wysłany: 08-12-2017, 18:33   

Kolejny odcinek gotowy: wśród jezior, łąk i lasów Niegocin - Sterławki Małe


























_________________
Mapa Lublin-Dorohusk
Korsze - Ełk - Olecko - w budowie
Ostatnio zmieniony przez Jamal 08-12-2017, 18:34, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
kilanziom
znawca
Maniak


Pomógł: 105 razy
Wiek: 33
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 4580
Skąd: Warszawa

Wysłany: 08-12-2017, 20:34   

Bardzo przekonujące efekty krajobrazowe, myślę, że zasługują na uznanie.

Natomiast naszła mnie pewna myśl apropo samej mapy i mam związane z tym pytanie. Otóż współcześnie szlak z Ełku do Korsz można określić mianem smutnego kastrata pierwowzoru ze znaczną liczbą rozebranych odnóg, zdegradowanych stacji, zlikwidowanych torów dodatkowych itp. Z biegiem lat relikty po wspomnianych liniach, stacjach itp. ulegają coraz większemu zatarciu, ale (co ciekawe), niektóre dość czytelnie utrzymują się w terenie, a inne nawet do nie dawna fizycznie istniały. W tym miejscu interesuje mnie zwłaszcza wschodnia głowica stacji Giżycko, które do 1945 r. było 4-kierunkowym węzłem. Od wschodu właśnie wychodziły bowiem linie kolejowe w kierunku Kruklanek i Orzysza. O ile ta druga została właściwie całkowicie zwinięta już w 1945 r., o tyle ta druga pozostawała w eksploatacji do 1987 r., a fizycznie przetrwała do pierwszych lat XXI w. Oczywiście jest to szansa na pewne urozmaicenie mapy i uatrakcyjnienie jej, ale nie jestem pewien w którym roku ustawiona została mapa. Domniemuje, że są przedmiotem budowy są nieliczne współczesne szczątki odpowiadające okresowi 2007-2017, kiedy większość pozostałości po 'odbiciach' została już zwinięta. Nie mniej może warto to zamarkować, wprowadzić jakiś mocno zardzewiały i zarośnięty tor, jak również przyjrzeć się pozostałościom w terenie? Zwłaszcza dobrze widoczne z pociągu są bowiem przepusty i nasyp linii do Kruklanek, która bardzo łagodnie przez dłuższą chwilę odbija od szlaku w kierunku Ełku.
_________________
www.wgk.cal.pl
Ostatnio zmieniony przez kilanziom 08-12-2017, 20:44, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Jamal 
znawca
Mapotwórca



Pomógł: 21 razy
Wiek: 38
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 1796
Skąd: Zabrze
Wysłany: 08-12-2017, 22:19   

Linia jest datowana na 2007 rok, kiedy jeszcze jeździły składy wagonowe w relacji Ełk - Olecko, czy Ełk - Suwałki (SU45 lub SM42 z 2 bohunami lub z bonanzą), składy wagonowe z lokomotywami SU45 i SU46 w relacji Ełk - Korsze/Olsztyn na pociągach osobowych i pośpiesznych dawnej spółki PKP Przewozy Regionalne.
Ten rok znakomicie pasuje również, by odzwierciedlić obecne składy TLK spółki PKP IC, oraz przewoźników prywatnych, których w 2007 w tamtym rejonie nie widywano.
Toru do Kruklanek nie odzwierciedliłem, bo go wtedy już nie było, a ja opieram się tylko na cabview na YT i na streetview z GoogleMaps. Nigdy w życiu tam nie byłem i nie wiem, że tam są w ogóle jakiekolwiek mosty na odnodze. W załączeniu podaję skrina z tego odgałęzienia, które zamarkowałem zielenią i w tym miejscu jest równy nasyp.

Co do szczegółów otoczenia i historii, to nieocenioną pomoc niesie mi Gryszaq i to czego nie dojrzę, lub zepsuję, to on zwraca mi na to uwagę, stąd mapa mimo mojej nieobecności jest jak najbardziej realna :)
Jeśli chodzi natomiast o stare odgałęzienie, to będzie ono na pewno w Kętrzynie do Węgorzewa, gdzie obecnie jeździ SKPL (w 2007 nic tam nie jeździło).

Wcześniej chciałem odzwierciedlić lata 80-te na tej linii, ale sam nie wiem, czy się tego podejmę (mapa zapisana pod innym kuid), bo zmiany byłyby dość znaczne, jak sam zauważyłeś. Kiedyś nie myślałem, że aż tak wiele musiałbym zmienić. Dla przykładu w Niegocinie były bocznice m.in. do spichlerza, ale i do innych zakładów, które tam się znajdowały (teraz na tych terenach są zupełnie inne firmy z zupełnie innym profilem działalności). Obecnie tam są tylko szczątki dawnych torów bocznicowych. Tak samo jest w Sterławkach Wielkich (spichlerz), Starych Juchach (nie wiem dokąd prowadziła tam bocznica), czy Kijewie (odtworzenie układu torowego i placu załadunkowego). Do tego potężne zmiany w Kętrzynie (lokomotywownia i cukrownia) i w Korszach (obie lokomotywownie i układy torowe z nimi związane).
Ponadto zarówno w Ełku, jak i w Korszach nie było wtedy jeszcze sieci trakcyjnej (na szczęście robiłem ją na wydzielonych warstwach, więc szybko bym ją usunął).
Jest to jednak dość kusząca myśl, bo na całej linii z Korsz do Ełku byłoby bardzo dużo przemysłu drzewnego i zbożowego (nie tylko), gdzie zabawa pociągami zdawczymi byłaby naprawdę spora i to głównie na parowozach.
Mam jeszcze sporo czasu na zastanowienie się nad tym tematem. Dobrze, że w sumie mi o tym przypomniałeś, bo dość mocno skupiłem się tylko roku 2007 ;)
_________________
Mapa Lublin-Dorohusk
Korsze - Ełk - Olecko - w budowie
Ostatnio zmieniony przez Jamal 08-12-2017, 22:21, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
kilanziom
znawca
Maniak


Pomógł: 105 razy
Wiek: 33
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 4580
Skąd: Warszawa

Wysłany: 08-12-2017, 23:54   

Rozwijając wątek,



Miejsce w którym linia do Kruklanek odbija od szlaku w kierunku Starych Juch zasadniczo znajduje się w lekko pagórkowatym polu, widać je dobrze na zdjęciu DSC03261 z dn. 19.07.2014 r., które powinieneś mieć ode mnie kiedyś przesłane. Na obrazku powyżej zaznaczyłem 2 przepusty które są w istocie małymi wiaduktami, w widoku z pociągu jest bowiem wyrazista przerwa w nasypie i kawał ceglanej konstrukcji wraz z przyczółkami. Analogiczny przepust jest zresztą na czynnym szlaku, zresztą nad tą samą rzeczką co ten na linii do Kruklanek.

Linia do Orzysza jest dziś bardzo zatarta, w oryginale odbijała od szlaku na Stare Juchy dokładnie w miejscu gdzie znajduje się teraz przejazd z DK63. Szlak leciał następnie nieco bliżej brzegu jeziora, ale jego bieg rozpoznać można praktycznie jedynie po równoległych zaroślach nieco na południe od obecnej DK63. Za Grajewem szlak łatwiej rozpoznać, gdyż po jego śladzie biegnie droga gruntowa, ale tam to już raczej Twoja mapa nie sięga. Po zabudowie tej linii tez nie wiele pozostało, ale np. w Upałtach (pierwsza stacja za Giżyckiem) do czasów współczesnych dotrwał kolejowy dom mieszkalny.

Jeśli chodzi o rok... no cóż, 2007 to już nie za wiele się działo, choć niewątpliwie znacznie łatwiej znaleźć dokumenty co do SRJP o ile komuś zależy na odtwarzaniu całego ruchu. Z wcześniejszych lat niestety bardzo skromnie jest z materiałami, nie mniej to co istnieje pozwala oceniać, iż znacznie bogaciej prezentował się nie tylko kształt sieci zachowanych szlaków, co eksploatowany tabor itp. Nawet nie trzeba lecieć jakoś w głęboki PRL, nawet około 1990 r. na odcinku Ełk-Korsze nadal trwała intensywny ruch z bogatym wachlarzem taboru, w tym Ol49, Ty2, Ty42, SP45, SU46, SU45, SP47, SP42, SM42 czy SN61. Składy wagonowe prezentowały się niezwykle ciekawie... jak choćby zestawik uwieczniony właśnie w Giżycku w 1990 r.,

http://i54.tinypic.com/16j4ojs.jpg

-SP45-085, za nim jakaś podstarzała 112Ac czy inna jedynka z Pafawagu (łatwo to rozpoznać), a dalej bezprzedziałowy zestawik 120A+102A+102A. Co cenne, widać np. zlikwidowany już ładnych kilka lat temu pierwszy tor od strony budynku stacyjnego. Liczne inne fotografie z tego rejonu około 1990 r. znajdziesz np. tu:

https://www.drehscheibe-o...586129,page=all
_________________
www.wgk.cal.pl
Ostatnio zmieniony przez kilanziom 09-12-2017, 00:00, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Gryszaq
zaawansowany


Pomógł: 1 raz
Wiek: 26
Dołączył: 06 Maj 2008
Posty: 930
Skąd: E Ł K
Wysłany: 10-12-2017, 15:22   

Śladów dawnej pajęczyny linii kolejowych jest mnóstwo, ale niektóre są tak subtelne, że ich odtworzenie będzie miało jakiekolwiek znaczenie tylko dla osób, które faktycznie znają każdy kamień na linii. Z tych, o których wiem (wraz ze wspomnianymi wyżej)

-pierwotnie planowany przebieg linii 38 przez jezioro Rękąty, gdzie nasyp skręca w las (w prawo), a na brzegu jeziora są cyple po starym. Ścieżka idzie właśnie po nasypie



Jeśli się mylę, proszę mnie poprawić. Przy budowie okazało się, że dno w tym miejscu jest zbyt niestabilne, czego efektem jest dzisiejszy "objazd" długim łukiem. Na zdjęciu satelitarnym wyraźnie widać cypelki pierwszego nasypu. Ślad również widać na przejeździe w Liskach.





Temat ciekawostka, nieistotny dla mapy :)



-węzeł Giżycko, czyli nieistniejące linie Giżycko-Orzysz i Giżycko-Kruklanki. Do Kruklanek, jak pisał Kilan. Natomiast do Orzysza masz perfidny nasyp i jeszcze bardziej perfidny kozioł tuż przed semaforem wjazdowym. Po starej linii idzie DK, następnie podrzędna szutrowa droga do Upałt. Myślę, że niewarte uwagi na mapie. Rzeźba terenu jest za mało precyzyjna.





-na uwagę za to zasługuje przystanek Nowy Młyn. Ex stacja węzłowa, obecnie całkiem pokaźny trawnik między budynkiem stacyjnym, a ziemnym peronem. Parząc w kierunku Korsz, na lewo odchodzi rozebrana w 2006 linia Nowy Młyn - Sątopy Samulewo (pierwsza stacja z Korszami w kierunku Olsztyna). Zdecydowanie do uwzględnienia na mapie wysoki nasyp i betonowy mostek nad rzeką Dejną, z resztą tuż obok mostu na linii 38, widocznego na pierwszym scr.




Pod spichlerzem jest kawałek rampy. Więc widać, że stacja była dość szeroka :)
_________________
EŁCKA GALERIA KOLEJOWA

http://elkgk.cba.pl/index.php

ZAPRASZAM!
 
 
Jamal 
znawca
Mapotwórca



Pomógł: 21 razy
Wiek: 38
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 1796
Skąd: Zabrze
Wysłany: 10-12-2017, 15:34   

Odnoga do Sątopy Samulewo jest jak najbardziej odzwierciedlona, bo widziałem ją na filmie :-)

Jeszcze trochę mi zostało kilometrów otoczenia, by tam dotrzeć i się tym odgałęzieniem po wykończeniu pochwalić ;-)
_________________
Mapa Lublin-Dorohusk
Korsze - Ełk - Olecko - w budowie
 
 
 
Gryszaq
zaawansowany


Pomógł: 1 raz
Wiek: 26
Dołączył: 06 Maj 2008
Posty: 930
Skąd: E Ł K
Wysłany: 11-12-2017, 09:56   

Mam artykuł o wspomnianej wariacji w Starych Juchach. Była tam też bocznica prefabrykatów.

http://www.starejuchy.pl/kolej/nasyp.html
_________________
EŁCKA GALERIA KOLEJOWA

http://elkgk.cba.pl/index.php

ZAPRASZAM!
Ostatnio zmieniony przez Gryszaq 11-12-2017, 09:57, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group