FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Enginesound EU07
Autor Wiadomość
Kanclerz
znawca
architekt



Pomógł: 34 razy
Wiek: 32
Dołączył: 19 Wrz 2008
Posty: 1729
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 13-07-2015, 02:02   Enginesound EU07

Hej.

Mam pytanie do Was. Jak wiadomo enginesound popularnej siódemki jest dość mało realistyczny. Na realnej kolei, wentylatory czy co tam innego wyje w zupełnie inny sposób niż w enginesound naszego dobrego Makarona - wszystko dzieje się dłużej, głośniej itp. Chodzi mi generalnie o start lokomotywy.

1. Czy da się to w jakiś sposób w miarę prosto zmienić? Bez konstruowania nowego enginesounda?
2. Może ktoś zaobserwował jak działa taki enginesound?
3. Może ktoś próbował zrobić nowy enginesound?
4. Czy można uzależnić enginesound od prędkości lokomotywy?

Fajnie się jeździ niektórymi reskinami, ale niestety z pełnym dźwiękiem wózków, wagonów niestety robi się pełna kaszana.
 
 
 
Wujek 082
znawca



Pomógł: 98 razy
Wiek: 35
Dołączył: 04 Cze 2009
Posty: 2250
Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 13-07-2015, 07:23   

Obawiam się, że bez nagrywania nowych dźwięków nie da się nic zrobić. Enginesound w ogóle jest dosyć prymitywnym tworem, zawiera kilkanaście plików wav - dziewięć o nazwie "idle X", gdzie X to cyfry z przedziału 0 - 8, oraz po osiem plików "up X-X" i "down X-X". Czyli wygląda to tak: niezależnie od ilości pozycji nastawnika (np. fiat ma 13, a siódemka przeszło 40) dźwięków będzie tylko dziewięć (w tym "bieg jałowy") plus przejścia pomiędzy nimi.

Kolejny minus to fakt, że wyrzucając nastawnik z najwyższej pozycji na pozycję zerową - gra odegra wszystkie dźwięki po kolei (idle 8, down 8-7, idle 7, down 7-6, itd). Analogicznie to wygląda w drugą stronę, chociaż jest mniej irytujące. Przykład z gry - jadę SP42 z bipą, na warunki TRS to dość ciężki skład, więc jadę na 13 pozycji. Widzę przed sobą przystanek, więc wyrzucam nastawnik i zaczynam hamowanie. Zatrzymanie następuje po chwili, jednak gra nie zdążyła odegrać wszystkich dźwięków (niektóre są dość długie), więc silnik "wytraca" obroty, chociaż pociąg dawno stoi.

Nie da się zasymulować całej gamy dźwięków towarzyszących pracy oporników, tak samo jak nie da się oddać poprawnie rozpędzania SP/SM42.

Natomiast można zastąpić enginesound za pomocą soundscriptów, tak jak zrobił Adamstan w fiatach. Minus jest taki, że jest to rozwiązanie bardziej zasobożerne i jednocześnie bardzo trudne (trzeba napisać skrypty współdziałające ze skryptami wykorzystywanymi przez daną lokomotywę).

Więcej w tym temacie zapewne powie Adam, który przy okazji jest muzykiem i dźwiękowcem :)
_________________
www.trainzart.pl
 
 
 
adamstan 
znawca
dłubacz kabinowy



Pomógł: 63 razy
Wiek: 39
Dołączył: 18 Lis 2010
Posty: 1740
Skąd: Legnica
Wysłany: 13-07-2015, 07:35   

Ja powiem tyle, że będąca w przygotowaniu siódemka ADHD ma - oczywiście obsługiwane skryptowo - osobne dźwięki przetwornic, sprężarek, silników trakcyjnych, wentylatorów oporów oraz styczników w szafie WN :D Byk i sputnik też w sumie te rzeczy mają zrobione.

Na poziomie samego enginesoundu nic więcej ponad to, co jest, zrobić się nie da. Jedyne co, to od 2009 wzwyż można sobie zrobić modulowany dźwięk silników trakcyjnych, zamiast zależnego od pozycji, ale nie korzystam z tego, bo jest on uzależniony tylko od prędkości, a to za mało - moje silniki trakcyjne wyją tylko gdy są obciążone (tzn. "pod prądem"), a dodatkowo mają dwa poziomy głośności w zależności od prądu :D

Co do fiata - jeżeli w końcu uda mi się wydać najnowszą wersję, to będzie czego posłuchać :D
- silnik spalinowy (3 warstwy - główny dźwięk, plus dwie nakładki, jedna słyszalna w maszynowni, a druga nad kominkami wydechowymi)
- turbosprężarki (pięciopoziomowy dźwięk zależny od obciążenia)
- silniki trakcyjne
- piszczenie prądnicy ogrzewczej podczas pracy
- 2 wentylatory silników trakcyjnych
- wycie przekładni wentylatora małego obiegu (w wybranych wozach, które w realu takie zachowanie wykazują)
- sprężarka
- styczniki i przekaźniki w szafie NN
_________________
Na warsztacie:
Ty2, EU07,ET22v2
wydane:
SN61, SU45v3, ET21, ET22, EN57, TKt48,SU46,SM/SP/SU42

http://adamstan-trainz.pl/
Ostatnio zmieniony przez adamstan 13-07-2015, 07:42, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
D_M
zaawansowany



Pomógł: 116 razy
Dołączył: 25 Cze 2008
Posty: 939
Skąd: Jastrzębie
Wysłany: 13-07-2015, 08:11   

Udźwiękowienie w elektrowozach ADHD - sputnika, byka bądź sestikolaka - jest kapitalne.
Niestety, jak się przesiądzie do elektrowozu nie ADHD to już jest słabo z dźwiękami, po prostu jest przepaść. Przedsmak EU07 ADHD można zobaczyć i usłyszeć na yt: https://youtu.be/n16Ib5Dipws
_________________
TRS2006 EK build 3092, TC 3323, TS2010 49933, TS12 49922
Mapka Kaczyce-Manowce dostępna w archiwum TrainzMaps
 
 
 
Kanclerz
znawca
architekt



Pomógł: 34 razy
Wiek: 32
Dołączył: 19 Wrz 2008
Posty: 1729
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 13-07-2015, 11:43   

adamstan napisał/a:
Ja powiem tyle, że będąca w przygotowaniu siódemka ADHD ma - oczywiście obsługiwane skryptowo - osobne dźwięki przetwornic, sprężarek, silników trakcyjnych, wentylatorów oporów oraz styczników w szafie WN :D Byk i sputnik też w sumie te rzeczy mają zrobione.

Na poziomie samego enginesoundu nic więcej ponad to, co jest, zrobić się nie da. Jedyne co, to od 2009 wzwyż można sobie zrobić modulowany dźwięk silników trakcyjnych, zamiast zależnego od pozycji, ale nie korzystam z tego, bo jest on uzależniony tylko od prędkości, a to za mało - moje silniki trakcyjne wyją tylko gdy są obciążone (tzn. "pod prądem"), a dodatkowo mają dwa poziomy głośności w zależności od prądu :D

Co do fiata - jeżeli w końcu uda mi się wydać najnowszą wersję, to będzie czego posłuchać :D
- silnik spalinowy (3 warstwy - główny dźwięk, plus dwie nakładki, jedna słyszalna w maszynowni, a druga nad kominkami wydechowymi)
- turbosprężarki (pięciopoziomowy dźwięk zależny od obciążenia)
- silniki trakcyjne
- piszczenie prądnicy ogrzewczej podczas pracy
- 2 wentylatory silników trakcyjnych
- wycie przekładni wentylatora małego obiegu (w wybranych wozach, które w realu takie zachowanie wykazują)
- sprężarka
- styczniki i przekaźniki w szafie NN


A jak całość ma się do modeli siódemek, które są aktualnie? To znaczy do modeli na siatce zgreda. Czy takowy enginesound będzie można "przełożyć". Bo z byków ADHD nie korzystam (mam zainstalowane, działają elegancko itp.), z kibelków korzystam. Kabiniarzem nie jestem, ale dźwięki z filmiku YT a zwłaszcza wspominane startowanie lokomotywy to coś wspaniałego - powiem po prostu - CHCE TO :mrgreen:
 
 
 
adamstan 
znawca
dłubacz kabinowy



Pomógł: 63 razy
Wiek: 39
Dołączył: 18 Lis 2010
Posty: 1740
Skąd: Legnica
Wysłany: 13-07-2015, 11:52   

Niestety do zgredomodelu ten skrypt bezpośrednio nie podpasuje - główne różnice to obsługa świateł i pantografów. Loki ADHD mają światła 3d na meshach + corony, a patyki są częścią loka, wzorem ET21 Qnia. No i najlepiej te dźwięki działają jednak w trybie kabinowym, bo są powiązane z fizyką - np wentylatory oporów rozruchowych mają bodajże 3 czy 4 stopnie, przełączane zależnie od prądu.

AI też sobie radzi, ale jednak jest to już wtedy mniej realistyczne, bo przeliczenie pozycji "kółka DCC" na pozycję nastawnika nigdy nie będzie idealne.
_________________
Na warsztacie:
Ty2, EU07,ET22v2
wydane:
SN61, SU45v3, ET21, ET22, EN57, TKt48,SU46,SM/SP/SU42

http://adamstan-trainz.pl/
Ostatnio zmieniony przez adamstan 13-07-2015, 11:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Kanclerz
znawca
architekt



Pomógł: 34 razy
Wiek: 32
Dołączył: 19 Wrz 2008
Posty: 1729
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 13-07-2015, 11:54   

adamstan napisał/a:
Niestety do zgredomodelu ten skrypt bezpośrednio nie podpasuje - główne różnice to obsługa świateł i pantografów. Loki ADHD mają światła 3d na meshach + corony, a patyki są częścią loka, wzorem ET21 Qnia. No i najlepiej te dźwięki działają jednak w trybie kabinowym, bo są powiązane z fizyką - np wentylatory oporów rozruchowych mają bodajże 3 czy 4 stopnie, przełączane zależnie od prądu.


Czyli jeśli jestem człowiekiem DCC to mogę zapomnieć o zabawie? :-( Chociaż nadzieja jest, bo EN57 ADHD chodzi pięknie na DCC a mi głównie chodzi o dźwięki silnika i wentylatory.
 
 
 
adamstan 
znawca
dłubacz kabinowy



Pomógł: 63 razy
Wiek: 39
Dołączył: 18 Lis 2010
Posty: 1740
Skąd: Legnica
Wysłany: 13-07-2015, 11:58   

Na DCC zabawa jest, ale niepełna ;-) Tak jak dopisałem na końcu - chodzi, ale AI po prostu trochę dziwnie kręci nastawnikiem.

Może dzisiaj nakręcę taką "peronówkę" z rozruchem siódemki przez AI. Ciekawe, co wyjdzie.

A właśnie - kibelek, chyba w końcu jest zrobiony, o ile jeszcze coś podczas testów nie wyskoczy, także może go w końcu oficjalnie się wypchnie za bramę hali ;-)
_________________
Na warsztacie:
Ty2, EU07,ET22v2
wydane:
SN61, SU45v3, ET21, ET22, EN57, TKt48,SU46,SM/SP/SU42

http://adamstan-trainz.pl/
Ostatnio zmieniony przez adamstan 13-07-2015, 12:01, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
Kanclerz
znawca
architekt



Pomógł: 34 razy
Wiek: 32
Dołączył: 19 Wrz 2008
Posty: 1729
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 13-07-2015, 12:13   

Ja bym to chciał siódemkę wypchniętą za halę, albo kontener z enginesound.cdp spakowany na jakiegoś Kamaza. :mrgreen:
 
 
 
adamstan 
znawca
dłubacz kabinowy



Pomógł: 63 razy
Wiek: 39
Dołączył: 18 Lis 2010
Posty: 1740
Skąd: Legnica
Wysłany: 13-07-2015, 16:34   

O, tak sobie póki co AI radzi z siódemką:
http://www.youtube.com/watch?v=-07ADLcAxJE

Szału nie ma, ale chyba ujdzie. To kilkukrotne kłapanie styczników liniowych na początku, to chyba dlatego, że AI zawsze stoi na zaciągniętym hamulcu, i luzuje dopiero w momencie ruszania. Część skryptu odpowiedzialna za "DCC" wymusza zamknięcie styczników liniowych, ale dopóki hamulec nie wyluzuje, w innej części skryptu przekaźnik ciśnieniowy rozłącza je - stąd to kłapanie. Ale to da się obejść, trzeba wyłączyć przekaźnik ciśnieniowy w trybie DCC.
_________________
Na warsztacie:
Ty2, EU07,ET22v2
wydane:
SN61, SU45v3, ET21, ET22, EN57, TKt48,SU46,SM/SP/SU42

http://adamstan-trainz.pl/
 
 
 
Kamil 
znawca
Miedziak ;]


Pomógł: 79 razy
Wiek: 37
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 2230
Skąd: Lubin/Katowice
Wysłany: 15-07-2015, 22:01   

Witek, jeszcze jest też enginesound 07 od Kamila86, który według mnie jest lepszy od tego od Marka, ale to już kwestia dyskusyjna.
 
 
 
szadis
nowy


Wiek: 39
Dołączył: 26 Mar 2008
Posty: 29
Skąd: Chojnice
Wysłany: 30-01-2016, 18:14   Re: Enginesound EU07

Kanclerz napisał/a:
Hej.

Mam pytanie do Was. Jak wiadomo enginesound popularnej siódemki jest dość mało realistyczny. Na realnej kolei, wentylatory czy co tam innego wyje w zupełnie inny sposób niż w enginesound naszego dobrego Makarona - wszystko dzieje się dłużej, głośniej itp. Chodzi mi generalnie o start lokomotywy.

1. Czy da się to w jakiś sposób w miarę prosto zmienić? Bez konstruowania nowego enginesounda?
2. Może ktoś zaobserwował jak działa taki enginesound?
3. Może ktoś próbował zrobić nowy enginesound?
4. Czy można uzależnić enginesound od prędkości lokomotywy?


Ja posiadam enginesound własnej roboty ale nie dałem do publikacji bo nie mam zgody autora od filmika którym nagrywał realny dzwięk rozruchu Eu07. (Na własny użytek)...
_________________
TRAINZ 2010EE build 49933
Ostatnio zmieniony przez szadis 30-01-2016, 18:18, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 35
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5125
Skąd: Wrocław
Wysłany: 30-01-2016, 19:28   

więc co wnosi Twój post?
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3f6eiQA_ZfFAf0BM?e=Gj1ZGa
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group