Zapomniałem o wskaźnikach na tej starej linii:)
Podróżni wchodzą na peron bezpośrednio z dworca, ale ekipa budowlana już szykuje beczkę asfaltu żeby przedłużyć peron:)
Pod tą wiatą nie ma cienia bo to w sumie jedyna wiata spline na peron 5.8m jaką znalazłem.
Pomógł: 68 razy Wiek: 34 Dołączył: 30 Maj 2009 Posty: 2114 Skąd: Espenkrug/Bonk
Wysłany: 06-11-2020, 23:05
To powiedz ekipie budowlanej żeby oddała tę beczkę asfaltu do Casto/Obi czy innego Leroya i niech tam wydeptują najzwyklejszą ścieżkę spline. Zdaje się że Wujek 082 zrobił takie które są uniwersalne i będą tam pasować.
Zrobiłem chodnik z płyt betonowych, asfalt był jednak za drogi.
Mam pytanie natury przepisowej: wskaźniki W11 ustawia się w sytuacji, gdy Tarcza Ostrzegawcza nie jest widoczna z wystarczającej odleglosci,; niemniej jednak oglądając na YouTubie filmy z przejazdów po wielu liniach kolejowych zauważyłem, że W11 stoją przed praktycznie każda TO.
Jakie wymagania musi spełniać odcinek szlaku żeby tych wskaźników nie było? Mniemam, że musi być idealnie prosty i płaski. A co w sytuacji złej pogody, np. mgły lub opadów śniegu? Czy jedynym kryterium niestawiania W11 jest wystarczająca widoczność TO przy dobrej pogodzie?
Mam pytanie natury przepisowej: wskaźniki W11 ustawia się w sytuacji, gdy Tarcza Ostrzegawcza nie jest widoczna z wystarczającej odleglosci,; niemniej jednak oglądając na YouTubie filmy z przejazdów po wielu liniach kolejowych zauważyłem, że W11 stoją przed praktycznie każda TO.
Jakie wymagania musi spełniać odcinek szlaku żeby tych wskaźników nie było? Mniemam, że musi być idealnie prosty i płaski. A co w sytuacji złej pogody, np. mgły lub opadów śniegu? Czy jedynym kryterium niestawiania W11 jest wystarczająca widoczność TO przy dobrej pogodzie?
Wskaźnik W11 przed To ustawia się ZAWSZE. Przed semafoami ustawia się w przypadku braku widoczności.
Bardzo dziękuję za szybkie odpowiedzi:) Zadałem w sumie głupie pytanie bo nie doczytałem definicji opisu wskaźnika ze zrozumieniem.
Uczę się "owskaźnikowania" z instrukcji E-1 a jak wszystkie pisma urzędowe wymaga sporej koncentracji. W praktyce zapoznawałem się z różnymi mapami w Trainz, ale tam często brakuje więcej wskaźników niż ma to miejsce w rzeczywistości, więc także lipa.
Pozwolicie Państwo, że zadam jeszcze kilka (prawdopodobnie naiwnych) pytań, na które ciężko jest znaleźć odpowiedzi w innych wątkach a przede wszystkim w przepisach:)
1. W sytuacji gdy ostry łuk omija krzaczaste wzniesienie należy umieścić wskaźniki W11 przed TO a następnie od 3 do 4 również przed semaforem? W jakiej sytuacji stawiane są zamiast tego sygnały powtarzające? Domyślam się, że W11 przed semaforami to raczej starsze rozwiązanie?
2. Wskaźniki W13 stawiam przed przejazdami oraz mostami. W instrukcji są wpisane również wszelkiego rodzaju czujniki czyli generalnie wszystko, co znajduje się na torze do wysokości główki szyny. A jak wygląda sprawa ze stacjami? Przed pierwszym rozjazdem wiadomo, ale co dalej? W obrębie każdej stacji znajdują się długie odcinki toru bez "przeszkadzajek" dla pługu lub podbijarki, lecz nie spotkałem się z sytuacją, by stacja był naszpikowana W13 przed każdym rozjazdem. Wystarczy przed pierwszym rozjazdem umieścić podwójny W13? Jak załoga np. pługa radzi sobie z odśnieżaniem torów stacyjnych zwłaszcza, gdy śniegiem są przysypane nie tylko szyny ale także zwrotniki?
3. W27. Szukałem informacji na jego temat długo i wywnioskowałem z tego co znalazłem, że ten wskaźnik niby jest potrzebny ale nie do końca. Odnośnie nowej (białej) wersji jest sporo napisane, ale wygląda na to, że "starszy" model (biała cyfra na czarnym tle) był stawiany po prostu według uznania. Instrukcje instrukcjami, ale na razie wiem tyle, że:
- powinien być obustronny - w zależności od kierunku jazdy po jednej stronie tabliczki szlakowa np. 10 a następnie np. 6. Czy zawsze?
- Może zastąpić wskaźnik W9 - czyli stawiamy W8 a następnie w odpowiedniej odległości goły W27 w miejscu, gdzie zmienia się prędkość szlakowa.
- Może występować razem z wskaźnikiem W9 - wówczas W9 wisi na słupku od W27 czy ten drugi stoi obok? Czytałem w paru miejscach że jest to możliwe, ale nie znalazłem zdjęć tylko teorię.
- Jak oznakować zmniejszenie prędkości w obrębie całej stacji? Postawić W9 przed semaforem wjazdowym albo go na nim powiesić czy też zamiast niego wstawić W27?
Wiem, że sporo tych pytań, ale naprawdę mnie to nurtuje:)
Dołóż do tego instrukcję WTB E-10 (Ie-4), mnóstwo rzeczy się wyjaśni.
panzer39 napisał/a:
1. W sytuacji gdy ostry łuk omija krzaczaste wzniesienie należy umieścić wskaźniki W11 przed TO a następnie od 3 do 4 również przed semaforem? W jakiej sytuacji stawiane są zamiast tego sygnały powtarzające? Domyślam się, że W11 przed semaforami to raczej starsze rozwiązanie?
Przed semaforem zawsze cztery. I jest to nowsze rozwiązanie, kiedyś tego się nie stosowało.
Widoczność (odległość) semafora jest określona w instrukcjach. Jeżeli wymagana odległość nie może być zachowana to:
-albo stawiasz W11: w miejscu wymaganej widoczności 4 pasy, pozostałe w jednakowych odstępach na pozostałym odcinku (dzielisz go na cztery)
-albo stawiasz powtarzacze, nie więcej niz trzy, najdalszy w miejscu wymaganej widoczności, pozostałe równomiernie do semafora. Powtarzacze nie wszędzie wolno stosować.
panzer39 napisał/a:
2. Wskaźniki W13 stawiam przed przejazdami oraz mostami. W instrukcji są wpisane również wszelkiego rodzaju czujniki czyli generalnie wszystko, co znajduje się na torze do wysokości główki szyny. A jak wygląda sprawa ze stacjami? Przed pierwszym rozjazdem wiadomo, ale co dalej? W obrębie każdej stacji znajdują się długie odcinki toru bez "przeszkadzajek" dla pługu lub podbijarki, lecz nie spotkałem się z sytuacją, by stacja był naszpikowana W13 przed każdym rozjazdem. Wystarczy przed pierwszym rozjazdem umieścić podwójny W13? Jak załoga np. pługa radzi sobie z odśnieżaniem torów stacyjnych zwłaszcza, gdy śniegiem są przysypane nie tylko szyny ale także zwrotniki?
W stacji jest oczywiste, że jest dużo "wszystkiego". W rozjazdach czyści się ręcznie, tory stacyjne pługiem. Poza tym - znajomość tzw. warunków lokalnych".
panzer39 napisał/a:
3. W27. Szukałem informacji na jego temat długo i wywnioskowałem z tego co znalazłem, że ten wskaźnik niby jest potrzebny ale nie do końca. Odnośnie nowej (białej) wersji jest sporo napisane, ale wygląda na to, że "starszy" model (biała cyfra na czarnym tle) był stawiany po prostu według uznania. Instrukcje instrukcjami, ale na razie wiem tyle, że:
- powinien być obustronny - w zależności od kierunku jazdy po jednej stronie tabliczki szlakowa np. 10 a następnie np. 6. Czy zawsze?
- Może zastąpić wskaźnik W9 - czyli stawiamy W8 a następnie w odpowiedniej odległości goły W27 w miejscu, gdzie zmienia się prędkość szlakowa.
- Może występować razem z wskaźnikiem W9 - wówczas W9 wisi na słupku od W27 czy ten drugi stoi obok? Czytałem w paru miejscach że jest to możliwe, ale nie znalazłem zdjęć tylko teorię.
- Jak oznakować zmniejszenie prędkości w obrębie całej stacji? Postawić W9 przed semaforem wjazdowym albo go na nim powiesić czy też zamiast niego wstawić W27?
Na kolei nie ma nic "według uznania".
W27/W27a stawia się w miejscu zmiany prędkości drogowej.
I nie zastępuje wskaźnika W9, bo to co innego. Po prostu te dwa wskaźniki mają wspólne zasady ustawiania uprzedzającego je W8. Tyle i tylko tyle.
Jeżeli ustawiasz W27 to nie ustawiasz W9. Jest to bez sensu.
Zmniejszenie prędkości w obrębie stacji sygnalizujesz wskaźnikami W27 na wysokości semaforów wjazdowych.
3. W27. Szukałem informacji na jego temat długo i wywnioskowałem z tego co znalazłem, że ten wskaźnik niby jest potrzebny ale nie do końca. Odnośnie nowej (białej) wersji jest sporo napisane, ale wygląda na to, że "starszy" model (biała cyfra na czarnym tle) był stawiany po prostu według uznania. Instrukcje instrukcjami, ale na razie wiem tyle, że:
- powinien być obustronny - w zależności od kierunku jazdy po jednej stronie tabliczki szlakowa np. 10 a następnie np. 6. Czy zawsze?
- Może zastąpić wskaźnik W9 - czyli stawiamy W8 a następnie w odpowiedniej odległości goły W27 w miejscu, gdzie zmienia się prędkość szlakowa.
- Może występować razem z wskaźnikiem W9 - wówczas W9 wisi na słupku od W27 czy ten drugi stoi obok? Czytałem w paru miejscach że jest to możliwe, ale nie znalazłem zdjęć tylko teorię.
- Jak oznakować zmniejszenie prędkości w obrębie całej stacji? Postawić W9 przed semaforem wjazdowym albo go na nim powiesić czy też zamiast niego wstawić W27?
W27 był kiedyś, teraz jest w27a. nie jest on stawiany wg uznania tylko wg tego jak zmienia się prędkość drogowa na danym torze. Jest dwustronny, bo jak w jednym miejscu zmienia się prędkość w jedną stronę to w druga też ;p
W27 nie zastępuje w9, w9 to miejsce ograniczenia prędkości na danym odcinku toru.
w aktualnej wersji przed w27a (jeśli prędkość drogowa będzie mniejsza niż aktualna) stawia się wskaźnik w8 informujący o mającej nastąpić zmianie prędkości.
W27/27a może wystąpić razem z w9 i umieszcza się jeden nad drugim, albo co też można czasami spotkać jeden przed drugim. zależy jakie słupki są na wyposażeniu danej sekcji ;p
"w przypadku konieczności zmniejszenia prędkości pociągów w
obrębie stacji na całej jej długości wskaźnik W 9 lub W 14 należy umieścić przy semaforze wjazdowym"
Pomógł: 125 razy Dołączył: 06 Mar 2009 Posty: 3920 Skąd: Opole
Wysłany: 08-11-2020, 12:05
W obrębie stacji W27:
przy zmniejszaniu prędkości-przed pierwszą zwrotnicą
przy zwiększaniu prędkości-za ostatnią zwrotnicą
na szlaku o większej liczbie torów niż dwa:
-przy torach skrajnych-po zewnętrznej stronie torów
- przy torach nieskrajnych-po prawej stronie toru, patrząc w kierunku jazdy.
Wobec tego wskaźniki są za, a nie przed semaforem.Poza tym semafor na pierwszym obrazku masz lewy, skrajny po niewłaściwej stronie.Drugie: wskaźniki powinny być za semaforem, a nie przed.
W13a powinno być dla stacji jak już, bo przeszkody znajdują się w odleglości jedna od drugiej w odległości mniejszej niż 150m. Sam wskaźnik stawia się w odległości 50m przed pierwszą przeszkodą.
Rysiu, zapoznaj się z tym co wyżej z Radkiem napisaliśmy co do ograniczania prędkości w stacji
Co do semaforów https://photos.app.goo.gl/ibHs6YvKh6QzxHFJA semafory wjazdowe do Jeleniej Góry.
Pomógł: 125 razy Dołączył: 06 Mar 2009 Posty: 3920 Skąd: Opole
Wysłany: 08-11-2020, 14:21
Tego nie neguję. Mój wpis dotyczy innego okresu.
Co do semaforów, to takie pytanie: Na ilu stacjach, na sieci PKP jest tak jak na JG? JG jest regułą czy wyjątkiem? Żeby nie było znam hasło:"warunki lokalne"
Wcześniej pytałem o wskaźniki W27, na temat W27a znalazłem bardzo dużo informacji. Interesujący mnie okres to wczesny początek nowego millenium a nowy wzór wskaźnika wprowadzono w 2013 roku. W27 mógł być poprzedzony W8 jeśli prędkość spadała; z tego co czytałem, w tej samej sytuacji przed W27a zawsze ustawia się W8 w odległości drogi hamowania tak samo jak przed W9.
Przyszło mi więc do głowy kolejne pytanie: jeśli na stacji obowiązuje ograniczenie do 60km/h to czy jest sens w ogóle stawiać W27 jeśli semafory mogą wyświetlać sygnał S10a?
Zapoznałem się ze schematem Jeleniej Góry i zauważyłem, że linia 283 jest na krótkim odcinku przystanku JG Zabobrze włączona do 311 i w ten sposób przed mostem stoi semafor X1/2 i zaraz za rozjazdem znajdują się semafory wjazdowe ze zdjęcia. Czyli 3 tory są obsługiwane w sumie przez 4 semafory?
Sytuacja, którą przestawiłem na swoich zdjęciach z Trainza to również połączenie szlaku jedno i dwutorowego. Rozumiem, że razem stanowią szlak 3 - torowy, więc przy torach nieskrajnych semafory stoją po prawej stronie, więc popełniłem błąd, który już naprawiłem na mapie.
ten układ w jeleniej to jest nowy całkiem, w tym roku oddany. wcześniej tego przystanku zabobrze nie było wcale i nie było tych rozjazdów i semaforów. Te 3 semafory co wstawiłem to były wjazdowe
Witam po dłuższej przerwie.
Skończyłem swój mizerny projekt modyfikacyjny po około 300 godzinach siedzenia przed komputerem. Zdaję sobie sprawę, że zawiera jeszcze sporo błędów według instrukcji E-1 oraz szeroko pojętej logiki, ale 100% realizmu nie osiągnę nie przejechawszy w kabinie lokomotywy miliona kilometrów, więc musiały wystarczyć mi zdjęcia oraz spacery wzdłuż torów a także porady Wasze i z innych miejsc w Internecie.
Moim celem było stworzenie dopracowanego pod względem wizualnym otoczenia, tak aby fajnie się je oglądało zarówno z kabiny lokomotywy jak i wnętrza wagonu.
Tydzień temu udało mi się kupić na Steamie TANE za 17zł, więc przeniosłem mapę do nowej wersji i serdecznie żałuję, że nie zrobiłem tego wcześniej, ponieważ Nowa Era działa na moim laptopie dosłownie 2 razy szybciej niż 2012.
Smutny jest jedynie fakt, że nie mogę w żaden sposób zdobyć zgody autora oryginału (z którego poza przebiegiem szlaku i kilkoma tłami nie pozostało nic) na publikację swojej pracy. Nawet propozycja dogadania się w kwestiach finansowych pozostała bez jakiejkolwiek odpowiedzi. Tak więc projekt rozpoczęty w 2009 roku pozostanie tylko dla mnie i na zdjęciach:)
Nauczyłem się przynajmniej dokładności i wielu sztuczek, dzięki którym można uzyskać fajne wizualnie otoczenie nie zarzynając komputera. Więc najwyższa pora na stworzenie własnej mapy:)
Próbowałeś się skontaktować przez maila, czy jego facebookową stronę? Pamiętam, że w zeszłym roku w maju z nim pisałem drogą mailową i normalnie odpisywał, więc mogę do niego napisać z objaśnieniem sytuacji jak trzeba.
Ostatnio zmieniony przez kuracyja 05-01-2021, 16:29, w całości zmieniany 1 raz
Pomógł: 8 razy Wiek: 63 Dołączył: 18 Sty 2011 Posty: 690 Skąd: Kraków
Wysłany: 06-01-2021, 13:08
Może zadam dyskusyjne pytanie, ale czy jakaś mapa , przerobiona prawie całkowicie i pod nowym kuidem to jeszcze jest ciągle tamta pierwotna mapa? Bo w zasadzie to układ torów jest raczej uniwersalny, pofałdowanie terenu również i jeśli ktoś to odwzoruje to nie można powiedzieć że skopiował czyjąś pracę. Oczywiście można się upierać że dalej to jest własność pierwotnego autora, ale czy lepiej taką mapkę wywalić na śmietnik (bo nie nadaje się do nowych wersji Trainza) czy jednak puścić ją w obieg, niech trwa po wsze czasy? Można też wstawić odpowiedni komentarz w opisie mapy czy w configu kto był autorem pierwowzoru żeby ślad po nim nie zginął i sytuacja powinna być czysta.
Pomógł: 68 razy Wiek: 34 Dołączył: 30 Maj 2009 Posty: 2114 Skąd: Espenkrug/Bonk
Wysłany: 06-01-2021, 14:15
Moim zdaniem jako środowisko Trainz nie bardzo możemy sobie pozwolić aby taka mapa przepadła. Po prostu nie mamy miliona map do wyboru i każda która jest dobra albo bardzo dobra powinna trafić do szerszego obiegu.
Co do kwestii autorstwa - sprawa oczywiście może być dyskusyjna ale w momencie kiedy przeorałeś 3/4 czy więcej mapy i zrobiłeś od nowa... a autor mapy nie dość że wyleciał kilka lat temu z tego forum z dość dużym hukiem to najprawdopodobniej dał sobie z Trainzem spokój w ogóle na rzecz innej działalności.
Jest wielu autorów (głównie dodatków) którzy kiedyś coś zrobili, potem przepadli jak kamień w wodę ale ich dodatki mają się dobrze i są po dzień dziś wykorzystywane.
Mogę to powiesić u siebie (Abuse mi nie straszne ) ale więcej ludzi mapę pobierze jak będzie wisiała na TrainzArcie o ile Wujek082 zgodziłby się ją tam powiesić. Moja strona nie notuje tylu wejść rocznie co TA dziennie
Szkoda by było po prostu jakby to przepadło. A autor oryginału jak będzie miał uwagi na ten temat to się pojawi i je przedstawi. Wtedy mapa będzie rozpowszechniana w konspirze
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach