Wysłany: 09-08-2019, 20:05 Linia 244 Morzeszczyn - Gniew oraz linia 750mm
Linia 244 Morzeszczyn - Gniew - otwarta w 1906 roku a definitywnie zamknięta w latach 90-tych. Powodem jej budowy było wykluczenie kolejowe Gniewa, który domagał się dostępu do kolei. Na stacji wybudowano jedyny w swoim rodzaju dworzec w stylu neogotyckim nawiązującym do tradycji miejscowości. Miasteczko dzięki kolei rozwijało się. Obecnie jest głównie nastawione na turystykę, chociaż kiedyś funkcjonowała tutaj min. cukrownia. Przewozy pasażerskie zawieszono w 1989 roku, wraz z liniami Szymankowo - Nowy Dwór Gdański oraz Twarda Góra - Nowe. Ruch towarowy jeszcze długo kursował, a w 1994 roku zjawił się tutaj pociąg specjalny (SN61-133). Obecnie kolejarzom nie podobają się informacje o przygotowaniach do rozbiórki (2015 rok) ale do tej pory linii nie rozebrano. Miałem okazję jesienią 2018 roku przejść linię w całości. Wtedy również powstała cała jej dokumentacja zdjęciowa. Stworzenie mapki zajęło kilkaset godzin. Zastosowałem na niej wiele patentów, min. Tekstury mojego autorstwa oraz liście spline czy perony w wysokiej rozdzielczości. Wydaje mi się że mapka ma troszkę inny wygląd niż większość dzisiaj wydawanych map. Starałem się, aby było kolorowo. Mam nadzieję, że LK244 przypadnie Wam do gustu.
Jeszcze kilka słów należy się liniom kolejki wąskotorowej. Była tutaj już w 1905 roku, jeszcze przed koleją normalnotorową. Była częścią Kwidzyńskich Kolei Dojazdowych. Leżała po lewej stronie Wisły, a Kwidzyn znajduje się po jej prawej stronie. Mapa LK244 i Gniew - Wielkie Walichnowy obrazuje część lewobrzeżną (Stacja Lewy Brzeg Wisły (Gniew)) aż do cukrowni oraz najciekawszy kawałek - przez Gniew, Ciepłe, Wielkie Gronowo aż do wioski Wielkie Walichnowy. Historia mówi, że Gniewską część rozebrano jeszcze w 1920, a resztki przekazane do cukrowni Pelplin w 1978. Układy stacyjne w większości wymyśliłem, jedynie Gniew miał dostępne schematy (i to nie wszystkich miejsc).
Mam nadzieję, że mapa się spodoba oraz zagości na dyskach Waszych komputerów :D
Oczywiście wersja robiona na TS10. Nie jestem zwolennikiem innych wersji trainza :D
Pomógł: 50 razy Wiek: 33 Dołączył: 20 Sie 2010 Posty: 886 Skąd: Sierpc
Wysłany: 11-08-2019, 19:33
To już finalna wersja mapy...?
Bez urazy, ale jest dużo niedoróbek, w tym przynajmniej kilka "grubego kalibru". Nie trzeba nawet się ich doszukiwać, wystarczy tylko uruchomić mapę, i już można natrafić np. na takie "kwiatki":
- zdublowane napędy w rozjazdach krzyżowych (powinny być dwa a nie cztery...).
- wyjątkowo nietrafny dobór torów, rozpoczynając od betonowych podkładów w rozjazdach (ałć!) i okropnie wyglądających nagłych i niczym nieuzasadnionych zmian tekstur torów (wyślizgane - zardzewiałe), w tym także w obrębie jednego rozjazdu (???), kiepskie spasowanie kolorystyczne, źle dobrane wysokości punktów skutkujące nakładaniem się jednych torów na drugie, nakładanie się drewnianych podkładów na betonowe (ałć!), dobór dziwacznych typów podkładów (np. dwublokowych w rozjazdach - ???), nierealistyczny dobór torów zardzewiałych i wyślizganych, nagłe drastyczne zmiany kolorystyki, aż po niedopracowane geometrie rozjazdów i wyślizgane tory aż po same kozły oporowe; w zasadzie torowiska nadają się w dużej części do podmianki.
- semafor kształtowy ustawiony w horrendalnej kilkusetmetrowej odległości od głowicy rozjazdowej, w dodatku pozbawiony tarczy ostrzegawczej i pędni; dodatkowo brak jakiejkolwiek sesji "semafory" zawierającej konfigurację semaforów.
- liczne niedoróbki w sieci trakcyjnej: przewody kończące się w powietrzu, brak spasowania przewodów sieci trakcyjnej z wysięgnikami konstrukcji wsporczych, brak zygzakowania sieci, brak przęseł naprężania, itd.; do tego mam wrażenie że zastosowana została jakaś stara wersja sieci trakcyjnej, niepoprawnie wyświetlająca się w TS2010 b. 49933 (przynajmniej u mie, w mojej konfiguracji sprzętowej).
- brak oznakowania przejazdów kolejowych, do tego na drugim screenie "dziurawa" tektura drogi (prawdopodobnie jakiś problem z wysokością punktów, czy coś w ten deseń).
- braki w teksturach, pomimo poprawnego zainstalowania paczki wsporczej (przynajmniej u mnie).
- całkowity brak poduszek ziemnych, do tego dziwnie "urwane" tory, bez odpowiedniego zakończenia.
- braki w roślinności: nierealistyczny brak trawy w najbliższym sąsiedztwie torów, zdarzające się dookoła "pustynie" pozbawione roślinności; dodatkowo ten jakiś zakład na ostatnim screenie pozbawiony jest bram i jakichkolwiek elementów, wygląda to jakby ogrodzony teren na którym nic nie ma.
- dziwna paintowa tekstura wiaduktu i semafory z pasami świetlnymi pomimo braku rozjazdów uzasadniających obecność pasów świetlnych (brak rozjazdów krzyżowych przejeżdżanych "na wprost", geometrii rozjazdów nie mierzyłem, ale wyglądają na "zwykłe" 1:9-190 czy 1:9-300).
Nad częścią wąskotorową nie będę się rozwodził, bo szczerze mówiąc niespecjalnie fascynują wąskotorowe klimaty i nie chciało mi się już jej przeglądać. Zresztą w części normalnotorowej jest już wystarczająco dużo niedoróbek. Wygląda na to, że nie zostały poprawione niedoróbki zasugerowane w trakcie prezentowania postępów w budowie mapy. Mapa pretenduje do miana realnej, więc tym bardziej wymaga się od niej więcej pod względem realizmu.
Pod kątem ew. poprawek, myślę że warto byłoby się zastanowić jaki okres historyczny ma odwzorowywać mapa. Wyślizgane tory sugerują jakiś okres historyczny, natomiast np. braki w oznakowaniu przejazdów mogą sugerować współczesny okres degradacji linii. Niestety z samej mapy trudno tu cokolwiek wywnioskować.
Ogólnie mapa z wyglądu jest przyjemna, fajny jesienny klimat, dużo fajnych wynalazków, przede wszystkim opadłe liście na torach, niestety w/w niedoróbki psują jej odbiór.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach