Pomógł: 105 razy Wiek: 40 Dołączył: 19 Lut 2008 Posty: 5200 Skąd: Warszawa
Wysłany: 19-02-2012, 18:23 Kolej Doliny Raduni
Tematem opracowania jest mapa realna traktująca o wschodnim odcinku linii kolejowej D29-229 Pruszcz Gdański-Łeba, tzw. Kolej Doliny Raduni czyli odcinek Pruszcz Gdański - Kartuzy wraz fragmentem linii kolejowej Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła, czyli obecna D29-234 Kokoszki - Stara Piła z bocznicą szlakową do bazy CPN w Kiełpinku.
Kolej Doliny Raduni pokonuje dystans 42km i 145m różnicy wysokości z Pruszcza Gdańskiego do Kartuz spinając po drodze 4 inne linie kolejowe: magistralę D29-9 Warszawa-Gdańsk, linię D29-201 czyli tzw. 'węglówkę', szlak do Kokoszek oraz linię D29-214 Somonino-Kartuzy. W ramach projektu wykonany został także 10km odcinek Kokoszki-Stara Piła oraz szereg bocznic szlakowych sumujących się na ~64km linii kolejowej odzwierciedlonej w grze.
Innymi słowy reedycja wydanej przeze mnie mniej więcej równo 4 lata temu pierwszej realnej dedykowanej mapy do TRS z jaką się zmierzyłem. Projekt został tak dalece zmodernizowany podług najnowszych standardów jakie sobie wyznaczam, że wizualnie w niewielkim stopniu przypomina oryginał z 2007r. Bardziej określone zostały też ramy czasowe plasując 'akcję' wiosną 1990r. Przełom ustrojowy w Polsce był zachodem słońca dla wielu linii kolejowych, pośród nich znalazła się także D29-229, od 1994 nieczynna na omawianym odcinku w ruchu osobowym a od 1999 całkowicie zamknięta wskutek podmycia nasypów w szeregu miejsc. Czynny do dziś dnia pozostał fragment Kartuzy-Stara Piła wraz z D29-234 (w całości), szeroko używany przez pociągi towarowe zdążające do Kokoszek. Rok 1990 to bardzo ciekawa chwila. Ostatnie czynne parowozy, wysyp 'żółtych czół', całkiem jeszcze szeroki park wagonowy, raj lokomotyw spalinowych i klasycznych zestawów wagonowych... a także zenit żywota ciężkich wagonów motorowych SN61.
Stan prac nad mapą: zakończone
Odwzorowany okres: 1990
Długość szlaku: ~64km
Kolej Doliny Raduni to mój najnowszy projekt, w którym zawarty został cały szereg pomysłów, innowacji i eksperymentów. Przede wszystkim wzbogacone jeszcze bardziej niż dotąd zostało teksturowanie i spasowanie tekstur. Na mapie występuje szereg obiektów dedykowanych jeszcze z początku mojej twórczości (2006/2007) ale też nowe rzeczy (pozdrowienia Wojtek, Stan, Maciek!). Eksperymentalnie w ograniczonym zakresie wprowadzony został nowy przemysł interaktywny drstracha. W bardzo szerokim stopniu użyte zostały wszystkie nowe modele Samplaire'a, drstracha, Wujka 082 i moje. Zwracam na to szczególną uwagę, albowiem map realnych praktycznie się u nas nie robi, więc zastosowanie tych wspaniałych modeli często kończy się na gmaxie autora. Nowa mapa Kolej Doliny Raduni prezentuje na ile się da wariacje ogrodzeń, budynków, obiektów, drobnych detali itp możliwe do uzyskania z udziałem tej nowej twórczości. Również potężna ilość nie publikowanych dotąd dodatków FMA znalazła zastosowanie na projekcie i zostanie wydana wraz z nim.
Wreszcie jest też realna mapa, na której zastosowanie znajduje cały dość liczny tabor 'z ostatniej kartki oliwkowej historii PKP'. Spalinówki z żółtymi czołami, oliwkowe wagony, brązowe brudne wagony towarowe, ostatnie parowozy. Mapa posiada sporo dedykowanego taboru, pośród którego wymienić warto szczególnie ST44-1107, ST44-075, ST44-992, ST44-1113, SP45-014, SP45-104, wszystkie oliwkowe wagony 'Bhp', 'Bp', 'Bh' 43A, 102A, 120A, 101A, kościerskie parowozy Ty2 itd.
Innymi słowy Kolej Doliny Raduni to ostatni dech klasycznej kolei w Polsce. Przeniesiony do TRS album K. Wiśniewskiego 'Ostatnie polskie parowozownie'. Rok 1990, przełomowy, ale na kolei jeszcze przez kilka lat trwać miał PRL.
Projekt skierowany zostanie niebawem do DL. Przewidziany jest do TRS2006+, choć i w 2004 powinien dać się uruchomić po odpowiednich działaniach.
Pomógł: 98 razy Wiek: 36 Dołączył: 04 Cze 2009 Posty: 2250 Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 19-02-2012, 20:43
Generalnie jeżdżę po wszystkich wydanych polskich mapach, ale nie będę kryć radości z mapy odwzorowującej moje "przydomowe" rejony. Sam już przeszedłem kawałek tej linii pieszo, byłem doraźnie na kilku stacjach.
Co jest fajne akurat w D29-229 to to, że nie leży w górach, a mimo to jest położona w bardzo ciekawym geologicznie terenie. Pozostawione przez lądolód moreny mają tutaj najwyższe różnice wysokości w Polsce, które znacząco wpłynęły na kształt i charakter koryta Raduni. W Rutkach, nieopodal posterunku Glińcz, kończy się jar tej rzeki, forma dosyć typowa dla wysokich deniwelacji górskich. Ponadto bliskość Trójmiasta wpłynęła na lokalizację wielu dużych zakładów, a część z nich znajduje się właśnie przy tej linii. To nieco upodabnia odcinek Pruszcz - Kartuzy do niektórych dolnośląskich linii. Warto też wspomnieć na odwzorowane przez Piotra zabytkowe elektrownie wodne na Raduni (znów: Rutki), najstarsza z nich została oddana do użytku w 1910 roku i zaopatrywały w energię Gdańsk (i nie tylko). Kilka z nich jest czynna po dziś dzień i otwarta dla zwiedzających. Wracając jeszcze do samej linii 229 - została otwarta w 1886 roku i jest w gruncie rzeczy średniakiem w tej kwestii na Pomorzu Gdańskim: starsze są choćby linie z Tczewa do Gdańska (1852), zlikwidowana już Pszczółki - Skarszewy - Kościerzyna (1884-85), Gdańsk - Słupsk (1870), Ostbahn (1871) ale np. Węglówka (1928), stara linia Kościerzyna - Kartuzy (1901), Reda - Hel (1898 - 1922) i jeszcze kilka innych są młodsze.
Jako autor paru dodatków użytych na mapie chciałem wyrazić radość, że znajdują one zastosowanie na mapach realnych i że jestem wymieniany wśród takich zacnych modelarzy jak DrStrach i Samplaire :) fajnie, że postawiłeś "na nogi" po raz drugi już tą malowniczą linię. Dziękuję!
Pomógł: 105 razy Wiek: 40 Dołączył: 19 Lut 2008 Posty: 5200 Skąd: Warszawa
Wysłany: 19-02-2012, 20:49
Zgodnie z przyjętym dla projektu założeniem projektowym powstała paczka wsporcza. Projekt budowano z użytkiem wyłącznie dodatków, na których załączenie do projektu posiadam zgodę. Innymi słowy dopięty został cel przygotowania 'kompletnej' paczki dodatków potrzebnych do funkcjonowania mapy. Innymi słowy: ściągasz i masz.
Oczywiście mogą wystąpić jakieś nieścisłości (nie ufam cmp i auranowi), ale generalnie powinno się to sprawdzić.
W linkach poniżej przygotowałem komplet dodatków wraz z mapą oraz zestaw taboru domyślnie przygotowanego właśnie pod kątem tego projektu. Nie jest to oczywiście wszystko, ale 'gro' zabawy przewidzianej do tej mapy:
Pomógł: 56 razy Wiek: 36 Dołączył: 19 Lut 2008 Posty: 852 Skąd: Kraków
Wysłany: 19-02-2012, 21:10
W paczce brakuje jednego kuidu Dr, który chyba nie został jeszcze wydany, mianowicie : <kuid2:283523:60026:1>. Potrzebny jest do pkt za i wyładunku skrzyń.
W TRS2006 pojawia się błąd "nie wybrano mapy" podczas próby uruchomienia mapy. A paczka jest kapitalna - właściwie nie ma brakujących zależności, u mnie CMP pokazuje że jedynie 63 elementów ma braki, czyli jest OK, bo to nie problem je znaleźć.
Ostatnio zmieniony przez Preki 19-02-2012, 21:47, w całości zmieniany 1 raz
Pomógł: 7 razy Wiek: 32 Dołączył: 02 Mar 2008 Posty: 634 Skąd: GoP
Wysłany: 19-02-2012, 22:20
Cytat:
W bardzo szerokim stopniu użyte zostały wszystkie nowe modele Samplaire'a, drstracha, Wujka 082 i moje. Zwracam na to szczególną uwagę, albowiem map realnych praktycznie się u nas nie robi, więc zastosowanie tych wspaniałych modeli często kończy się na gmaxie autora.
Z moją mapą jest podobnie, dlatego udało mi się poskromić Gmaxa i sam zacząłem robić dedyki dla swojej mapy. Co do Twojej scenerii - zapowiada się rewelacyjnie. Trzyma klimat, bardzo lubię klimaty linii bez 'druta', które przecinają malownicze krajobrazy, ekstra.
_________________ www.bojarsite.pl
Moja galeria fot. z GOPu & screeny Projektu fragmentu byłego PMP-PW -> www.flickr.com/photos/148644736@N06/
____________
Ostatnio zmieniony przez Bojar 19-02-2012, 22:22, w całości zmieniany 1 raz
Przejechałem na razie kawałeczek, i zbieram szczękę z podłogi. Coś cudownego, czapki z głów. Te lasy wokół torów, pola, domki - ach! dużo by wymieniać. I jeszcze komplet dodatków. Miodzio :-]
Pomógł: 105 razy Wiek: 40 Dołączył: 19 Lut 2008 Posty: 5200 Skąd: Warszawa
Wysłany: 19-02-2012, 22:31
Cytat:
Piętrusy w Kartuzach?.
TO już z deko przesada chyba.
Codzienność wiosną i latem na początku lat 90ych. Zespoły piętrowe były standardowym składem w popołudniowej osobówce Gdynia Główna Osobowa - Kartuzy, odjeżdżał jakoś po 12 i trafiałem tam taki układ kilka lat z rzędu (dopóki w 1994 nie rozpieprzyli Glińcza). Pociąg prowadziła zwykle SM42 lub SP42 (zespół 4-członowy).
Pomógł: 68 razy Wiek: 35 Dołączył: 30 Maj 2009 Posty: 2121 Skąd: Espenkrug/Bonk
Wysłany: 19-02-2012, 22:42
Popołudniowy skład z Gdyni do Kartuz odbijał o 15:10 i na miejscu był o 16:10. Tak było do uwalenia Glincza w roku 1994. Ale to że tam jechała Bipa to nawet dla mnie jest spora nowość, myślałem że bipy tylko na Kościerzynę, a tam ryflaki, bonanzy i tego typu. Tutaj jest to dla mnie zaskoczenie i nowość :)
Pomógł: 98 razy Wiek: 36 Dołączył: 04 Cze 2009 Posty: 2250 Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 19-02-2012, 22:59
Ech. Co za różnica? Po pierwsze to samo mógłbym powiedzieć o SU46 w Grudziądzu: mam tam rodzinę i jeżdżę nie przerwanie kilka razy do roku od 1989 roku, a jakoś tej serii tam nie trafiłem - a czy nigdy jej tam nie było? Odpowiedzcie sobie sami. Tak samo z bipami w Kartuzach - to że ktoś nie widział, to nie znaczy, że nie ich tam nie było.
Ponadto lepiej przejedźcie się po tej mapie. Widoki nad rozlewem Raduni, czy kilka innych górek w okolicy dostarcza naprawdę nie lada wrażeń estetycznych. Przestańcie marudzić, chyba, że macie jakąś inną mapę realną do pokazania.
Dziennie do Gdyni odchodziły po 2 pary z Katruz 3,56 i 12,25 a z Gdyni około 7,30 i 1510-15,15 .Dokładnych odjazdów z Kartuz nie znam bo dojeżdżałem z Borkowa do Gdyniw latach 1988-1996 r.
Pomógł: 20 razy Wiek: 33 Dołączył: 15 Sie 2008 Posty: 1017 Skąd: Źmigród/Leszno
Wysłany: 19-02-2012, 23:03
Miazga na całego. Czekałem właśnie na takie "coś". Patrząc na screeny miód i maliny ;) Nie ma to jak usiąść z wieczora do komputera a tu taki prezent ;) Mapka świetna, opis mapki genialny, nic tylko się bawić i nie nudzić ;)
Pomógł: 105 razy Wiek: 40 Dołączył: 19 Lut 2008 Posty: 5200 Skąd: Warszawa
Wysłany: 19-02-2012, 23:05
Były były, co do tego nie mam żadnych wątpliwości :) W 1994r to nawet jajecznicą prowadzoną SP42 jechałem do Kartuz z Gdyni. Najpierw wisiałem na peronie w Gdyni i czekałem aż się zwinie EU07+4Bhp+120+112A do Bydgoszczy via Tczew, trochę po nim szedł SP45 z zespołem piętrowym wzmocnionym albo niekoniecznie o 1-2 wagony do Bydgoszczy via Kościerzyna/Bąk, a na koniec leciał ten kartuski. Ryflaki to i ja pamiętam, ale bardziej z pociągów Kartuzy-Lębork, Kartuzy-Pruszcz, Kartuzy-Somonino, choć było ich tam wtedy kupe i na innych połączeniach. W Kościerzynie zawsze było ich w cholerę 'na boku' w oczekiwajce na pociągi do Bąka, Chojnic, Bytowa, Pszczółek, Skarszew i cholera wie gdzie jeszcze. :)
To były w ogóle cholernie fajne czasy, na tym dworcu w Gdyni zanim wsiadłem w te 'Kartuzy' to jeszcze zdążył się zwalić zwykle ST44 z ekspresem z Helu (wtedy nie było tam żadnych SU46), rzadziej SP45/SU45. Przyturlać się też zdążyły wszystkie te pociągi dalekobieżne, którymi się jarałem, z Pragi (1992), z Zakopanego. Najbardziej pamiętam jakiś dalekobieżny osobowy z Gliwic czy tam Katowic, bo prowadził 7-8 wozów (obsługa EU07) a w składzie codziennie szły 2 ryflaki 101A albo 102A - które budziły moje przerażenie bo miały totalnie poszarpane harmonie na przejściach i robiłem pod siebie na myśl, że miałbym tamtędy przechodzić w trakcie jazdy ;]
W każdym razie tej bipy będę się trzymał, głównie dlatego, że jeźziłem tym pociągiem (1990-1994). Wcześniej też, ale mam za słabą pamięć co wtedy jechało, chyba wagonowe składy...
Codzienność wiosną i latem na początku lat 90ych. Zespoły piętrowe były standardowym składem w popołudniowej osobówce Gdynia Główna Osobowa - Kartuzy, odjeżdżał jakoś po 12 i trafiałem tam taki układ kilka lat z rzędu (dopóki w 1994 nie rozpieprzyli Glińcza). Pociąg prowadziła zwykle SM42 lub SP42 (zespół 4-członowy).
Mam rozkład jazd i 12,17 z Gdyni odjeżdżał pociąg do Bąka a do Kartuz 7,43 i 15,10 z Kartuz 4,50 i 12,34.Z tą bipą to się mylisz ojciec mój od1956-1997 r jeżdżił do Gdyni.Pracował w Kolejowych Zakładach Automatyki w Gdynia Stoczni nie pamięta aby piętrusy jeżdżiły do Kartuz. To to tyle mapkę zobaczę w środę z braku czasu.
Pomógł: 105 razy Wiek: 40 Dołączył: 19 Lut 2008 Posty: 5200 Skąd: Warszawa
Wysłany: 19-02-2012, 23:46
Pewnie masz racje, znaczy prawdopodobnie cały rok były tam 'normalne' składy wagonowe złożone z 'igreków' i 'ryflaków', natomiast ja głównie znam jakieś przypadki letnie, wiec hipotetycznie mogłybyć to nawet 'pojedyncze przypadki'. Kilka lat z rzędu trafiło mi się po parę razy w ciągu jednego miesiąca coś takiego, więc przyjmuję to za 'typowe' w tym okresie.
Natomiast nie zarzucaj że się mylę, bo pamięć mam dobrą. W latach 1990-1994 kiedy kursowałem wakacyjnie i majówkowo z Gdyni Głównej do Kartuz i pociąg zestawiony był następująco: SM42/SP42 + 4Bhp. Pomyłka nie wchodzi w rachubę. Tym bardziej, że potem jechałem osobowym do Lęborka z Kartuz (wysiadając w Miechucinie) i tam szły 2 wagony osobowe zwykłe.
Bardzo trudno o dobre/ciekawe materiały z D29-229 przed 1998r. Mam kilka fot własnych z tego okresu, w tym zespoły piętrowe w kartuzach, ale muszę je wykopać i poskanować. Widziałem też trochę fot w cudzych archiwach z zespołami piętrowymi na D29-229 (w tym w Kartuzach), ale to ogółem rzadkie historie. Np. po 2000r był co najmniej 1 SRJP, w którym planowo (!) 4-członowy zespół 'jajecznica' jeździł na odcinku Lębork-Łeba, gdzie panuje pogląd, że zespoły się 'nie trafiały'. Zdjęć? Chyba nie ma, choć Magnus mi kiedyś jakieś pokazywał...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach