FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
ŚWIATŁOCIEŃ
Autor Wiadomość
kilanziom
znawca
Maniak


Pomógł: 105 razy
Wiek: 40
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 5213
Skąd: Warszawa
Wysłany: 07-11-2009, 02:14   ŚWIATŁOCIEŃ

*Temat proszę podkleić, to ważny temat modelarski w którym naokrągło popełniane są błędy a nikt do tej pory nie opisał go w jakiś konkretny sposób.

Kwestia światłocienia w modelach. Są ludzie którzy krytykowali moje produkcje i produkcje typu FMA za 'ciemne wózki' i 'czarne wnętrza' twierdząc że są za ciemne itp itd. Pogląd ten z reguły wynikał z przyzwyczajenia do starszych modeli a także (niestety) z nieznajomości praw fizyki które rozgrywają się wokół. Często - a nawet z reguły - modelarz pada też ofiarą własnej megalomanii, gdzie dążąc do maksymalnej prezentacji jakości swojej roboty, nagina oświetlenie krzywdząc realizm wizualny modelu.

Do rzeczy:

1). ŚWIATŁO WEWNĄTRZ - dotyczy kabin, wnętrz pojazdów, wnętrz obiektów. Przy naturalnym oświetleniu dziennym światło dzienne jest zawsze potężniejsze niż światło odbite panujące we wnętrzu (lub światło sztuczne) - efektem tego jest to, że nawet obiekty malowane na śnieżnobiały kolor we wnętrzu zdają się 'ciemne' a nawet 'czarne' na tle widoku za oknem. Przykład:

http://www.palaiskraft.co...ing_room_89.jpg

*Białe ramy okien zdają się czarne przy blasku światła za oknem.
*światłocień pojawia się w miejsach gdzie światło dociera w mniejszym stopniu - np. rogi.
*wnętrze wydaje się ciemniejsze niż defacto jest, zdominowane światłem z zewnątrz.

Wnioski: modelując i teksturując kabiny należy brać pod uwagę, że tekstura szyb w widoku od środka powinna być w bardzo dużej mierze przezroczysta - być może nawet w stu procentach, podczas gdy ramy, ściany wnętrz powinny być ciemniejsze niż faktycznie są na fotografiach pod tekstury.

2). ŚWIATŁO NA ZEWNĄTRZ - knotem popełnianym nagminnie przez wielu modelarzy jest prześwietlanie wnętrz ich modeli. Robiłem to ja, robił to zgred, robiło to wielu innych. Później byłem oskarżany i krytykowany przez czeską scenę trainz o robienie 'nieudolnych modeli gdzie durny autor próbował czarną plamą zamaskować wnętrze modelu żeby nie musieć robić dokładnych tekstur wnętrza kabiny" - równie żałosne bzdury można przeczytac tylko w gazecie 'FAKT'.

Do rzeczy: przy naturalym oświetleniu dziennym wnętrza przekryte dachem ale posiadające okna widzimy jako bardzo ciemne lub całkowicie czarne. Za przykład niech posłuży fotografia 'Okularnika" przy normalnym dziennym świetle:

http://www.prototypy.cz/rady/753/obr/753247a.jpg

Wnętrze kabiny jest nie tylko ciemne - ono jest kompletnie czarną plamą!

Czy na którejkolwiek fotografii robionej w normalnych warunkach oświetlenia dziennego widzicie wnętrze pojazdu? Przykłady:

http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=24
http://www.wgk.cal.pl/det...644&mode=search
http://www.wgk.cal.pl/det...660&mode=search

...czarna plama lub niewraźne kształty w ciemnej pustce.

Czy więc na pojęcie 'wysoki poziom realizmu' zasługuje coś takiego: ?

http://sklad.obrazku.cz/o...71201280889.jpg
http://sklad.obrazku.cz/obr127522_Schrnka02.jpg
http://sklad.obrazku.cz/obr131874_T4783101i.jpg
http://www.smejkitrain.wz.cz/images/aba1-6705.jpg
http://images.banal.net/t...4418_1040_1.jpg

...no niestety. Śliczne modele, ale tak prześwietlonych kabin to moi drodzy NIGDY NIE MA, NIE BYŁO I NIE BĘDZIE!!! czy to sie komu podoba czy nie :]

3). CIEMNE PODWOZIE A CIEŃ RZUCONY i CIEŃ ODBITY:

Pod adresem moich modeli długo była krytyka ze względu na ciemne podwozia. - Krytyka słuszna, zważywszy na to że model pozbawiony był cienia rzuconego. Wszystkie przedmioty znajdujące się 'zawieszone' pod czymś co rzuca cień automatycznie trafiają w pole rażenia tego cienia i są ciemniejsze niż się wydają:

http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=6867
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=5548

...trudno więc się dziwić krytyce takiego rozwiązania:

http://trainzkatalog.webs...i/beerauran.jpg

Bardzo ciemne podwozie i brakcienia rzuconego przez nadwozie - fizyczny bezsens.

Co innego kiedy nadwozie rzuca widoczny cień:

http://trainzkatalog.webs...osobni/bt_k.jpg

Logicznego sensu nabiera realne ciemne lub czarne podwozie - nie wydaje się być wyrwaną z kontekstu bzdurą.

4). CIEŃ ODBITY - czyli cień który w naturze występuje bardzo często a którego bez manualnego działania brushami w PHOTOSHOPIE po prostu nie uzyskacie.

Cień odbity pojawia się wszędzie tam gdzie następują kanty, załamania, wklęsłości itp - czyli miejsca gdzie promienie światła łamią się i odbijają, powodując miniaturowe lub słabo zauważalne (ale widoczne) cienie. Takim miejscem jest np. wywiewka dachowa. Różnice wizualne na korzyść manualnie dorobionego cienia odbitego są oczywiste:

brak cienia odbitego:

http://trainzkatalog.webs...obni/am_csd.jpg

cień odbity pod wywiewkami:

http://trainzkatalog.webs...bni/aeefree.jpg

Cień odbity pojawia się w wielu miejscach. Można go dorabiać pędzlami, mozna go dorabiać gradientem. Jego obecność na mapie można maskować teksturą, można bawić się alphą, najlepiej jednak pracować na zwykłej teksturze. Przykłady?

http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=5759

*cień odbity pod reflektorami, ledwie widoczny - ale obecny.

** cień odbity od tulej buforów przy ich śrubach mocujących - również obecny.

*** cień odbiy pod czołowym reflektorem

**** cień odbity od czołownicy na górnej partii pługa

***** cień odbity pod mufami sterowania krotnego.

5). CIEŃ RZUCONY - pojawiający się tylko przy silnym oświetleniu słonecznym. Przy TRS możemy z góry powiedzieć sobie że 'nie dotyczy' bo póki co engine tej gry nie obsługuje skomplikowanych cieni rzuconych typu cienie od poręczy czy wysuniętej szyby na czole lokomotywy:

http://www.prototypy.cz/rady/754/obr/754060c.jpg

Proszę o tym pamiętać zanim następnym razem padnie jakaś krytyka z cyklu 'a ja wiem lepiej bo po prostu wiem lepiej'.
_________________
www.wgk.cal.pl
Ostatnio zmieniony przez mnich3001 07-11-2009, 12:06, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Gryszaq
[Usunięty]

Wysłany: 07-11-2009, 16:10   

A to w takim razie ja mam pytanie - dlaczego we wszystkich lokomotywach, a dokładnie we w wózkach lokomotyw Ex07, Sx45, SU42, nowy wózek SM42, ST43świecą się obręcze kół jak psu jajca? W dodatku efekt trsowy jest taki, że obręcz jest oświetlona od góry, co jest kompletnie bez sensu w przypadku umiejscowienia koła pod całym pudłem, gdzie jeszcze w dodatku jest rzucony cień, który jest stosowany we wszystkich obecnych modelach. Nie zauważyłem, żeby ktokolwiek prócz mnie zamalowywał obręcze, które psują cały efekt cienia pod lokiem i ciemnych wózków... nie wspominając o jeździe nocnej, gdzie te obręcze bynajmniej się nie ściemniają proporcjonalnie do poziomu oświetlenia otoczenia...

Czy to wg was wygląda realnie?
 
 
jamie78
zaawansowany



Pomógł: 41 razy
Dołączył: 12 Lip 2008
Posty: 737
Skąd: Lublin
Wysłany: 07-11-2009, 16:19   

@Gryszaq ja mam propozycję---weź wszystko przerób a potem zapytaj o zgodę na publkację i będzie bajer! Bo jak na razie to bynajmniej w moim odczuciu to Ty wszystko negujesz poprawiasz na super ekstra tylko że nikt tego nie widział u siebie! Jesli uważasz że to czy tamto jest be to zrób to na cymes i opublikuj żebysmy wszyscy mogli się cieszyć 100% realem w TRS!
_________________
Nil satis nisi optimum.
 
 
Gryszaq
[Usunięty]

Wysłany: 07-11-2009, 16:25   

jamie78 napisał/a:
@Gryszaq ja mam propozycję---weź wszystko przerób a potem zapytaj o zgodę na publkację i będzie bajer! Bo jak na razie to bynajmniej w moim odczuciu to Ty wszystko negujesz poprawiasz na super ekstra tylko że nikt tego nie widział u siebie! Jesli uważasz że to czy tamto jest be to zrób to na cymes i opublikuj żebysmy wszyscy mogli się cieszyć 100% realem w TRS!


Kiedyś zostałem za te obręcze zbutowany, podobnie jak za za wysokie rozdzielczości tekstur, które stosowałem na JDS (jak napisał Kamil w temacie ST43), a teraz raptem 3/4 łapie podnietę, że można tabliczkę produkcyjną odczytać na ET22 Zgreda.
Neguję i poprawiam, a potem po x latach okazuje się, że to co kiedyś było uznane za debilizm z mojej strony nagle jest powszechnie stosowane przez autorów... O cieniach też już x lat temu pisałem, ale mnie z kolei Chester butował, że tego się nie da zrobić i że to głupota...

A teraz jestem po prostu ciekaw zdania Kilana na temat tych durnych obręczy, skoro tyle pisze o cieniu POD pojazdem...
Ostatnio zmieniony przez Gryszaq 07-11-2009, 16:26, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
erniesouchak
zaawansowany
I po co to wszystko?


Pomógł: 31 razy
Wiek: 41
Dołączył: 24 Mar 2008
Posty: 808
Skąd: Poznań/Kołobrzeg
Wysłany: 07-11-2009, 16:37   

Boze widzisz a nie grzmisz. Nie chodzi o wysokie rozdzielczosci tylko o upchanie wszystkiego na jedna teksture (w skrajnym przypadku oczywiscie bo przeciez nie zawsze sie da) - jedno z drugim ma tyle wspolnego co Ty z logicznym mysleniem.
 
 
 
Gryszaq
[Usunięty]

Wysłany: 07-11-2009, 17:48   

erniesouchak napisał/a:
Boze widzisz a nie grzmisz. Nie chodzi o wysokie rozdzielczosci tylko o upchanie wszystkiego na jedna teksture (w skrajnym przypadku oczywiscie bo przeciez nie zawsze sie da) - jedno z drugim ma tyle wspolnego co Ty z logicznym mysleniem.


Wiem, że oteksturowanie w JDS było na innych zasadach, ale podbicie głównego pliku do 2048 naprawdę nie robiło kolosalnej różnicy, a skok w jakości był
 
 
erniesouchak
zaawansowany
I po co to wszystko?


Pomógł: 31 razy
Wiek: 41
Dołączył: 24 Mar 2008
Posty: 808
Skąd: Poznań/Kołobrzeg
Wysłany: 07-11-2009, 18:35   

Ja o wodzie Ty o wódzie. Jezeli ja robiac semafory do TS2009 upchne wszystkie slupy na jedna tex to tez mi wylizie kobyla, a skoku jakosciowego na wygladzie nie bedzie (bo za jakosc tu beda robic trojkaty z redukcja), ale bedzie wzrost wydajnosci (i tu jest klu programu - to dopiero czuc jak wszystko co jest na mapie jest zrobione w ten sam sposob, szkoda ze pare z geby puszczono tak pozno, o pare lat za pozno).
 
 
 
drstrach
znawca


Pomógł: 336 razy
Wiek: 54
Dołączył: 03 Gru 2008
Posty: 6691
Skąd: Warszawa
Wysłany: 05-12-2009, 17:40   

Jako że Zwinny od jakiegoś czasu walczy z oknami do nastawni Kościerzyna pozwoliłem sobie wrzucić mini tutorial pt.: Jak na szybko wycieniować okna.
Zaczynamy od tekstury bazowej która wygląda tak (uwaga nie jest to tekstura, która będzie gdziekolwiek wykorzystywana, po prostu wziąłem okno i kawałek ściany):

a chcę osiągnąć coś takiego (ideał to nie jest, ale został stworzony w celach poglądowych):

Żeby dojść do takiego efektu na nowej warstwie tworzę sobie prostokąt o odpowiednich wymiarach:

Następnie powielam tą warstwę i obracam o 90°, to będzie górny fragment cienia:

Następnie ten fragment boczny obracam o niewielki kąt (na oko) i dopasowuję do okna:

Powielam warstwę, odbijam ją poziomo i dopasowuję po drugiej stronie okna, aha i dopasowuję górną część cienia:

Łącze warstwy, które w przyszłości mają być cieniem i rozmywam przy pomocy Rozmycia gausowskiego, wygląda to teraz tak:

Wiem brzydko, ale jak usunę te części, które są poza oknem otrzymam taki efekt jak zamierzałem:

Oczywiście, powinienem teraz podświetlić trochę ścianę wokół okna i też nadać jej trochę przestrzenności ale to już inna bajka. Dodatkowo na całe okno można rzucić cień w gradiencie, da to efekt głębszego osadzenia okna. Całość nie wymaga zbyt dużego nakładu pracy i zajęła mi mniej czasu niż napisanie tego tutoriala (że go tak szumnie nazwę).
I jeszcze jedno, pewnie zastanawiacie się dlaczego nie użyłem cienia wewnętrznego w PS:
a) bo go nie lubię
b) bo nie da takiego efektu jakiego pożądam, czyli wycieniowania boków i góry pod odpowiednimi kątami i pozostawienie niezacieniowanego dołu.
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group